Ruim een kwart van de gemeenten heeft nog geen meldpunt voor misstanden bij verhuur. Dat blijkt uit onderzoek van Lento, een huisvestingsplatform voor arbeidsmigranten. Vanaf 1 januari 2024 zijn gemeenten verplicht om een huurmeldpunt te hebben.

Een huurmeldpunt is belangrijk voor de handhaving van de Wet goed verhuurderschap. Deze wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. Huurders moeten laagdrempelig, anoniem en kosteloos bij het meldpunt terecht kunnen voor signalen en klachten over onder meer woondiscriminatie, intimidatie en het vragen van te hoge servicekosten of  borg door verhuurders. 

Doorverwijzen

Het gemeentelijke meldpunt kan hulpzoekende huurders ook doorverwijzen naar organisaties zoals de Huurcommissie, het Juridisch Loket, rechtswinkels of een huurteam. Veel gemeenten hebben een zelfstandig loket opgericht. Sommige gemeenten besteden het meldpunt uit aan een externe stichting. En in Zuid-Limburg werken tien gemeenten samen in het ‘Huurteam Zuid-Limburg’. 

Sociaaljuridische ondersteuning voor iedereen 

Divosa vindt laagdrempelige en goede sociaaljuridische informatie, advies en ondersteuning een basisrecht voor iedere inwoner in Nederland. Het mag dus niet uitmaken waar je woont of wat je verdient om hier lokaal toegang toe te hebben. In het programma Robuuste rechtsbescherming ondersteunt Divosa gemeenten bij het organiseren hiervan. 
 

Meer informatie 

Contactpersoon

Nikki Lübeck

programmamanager Robuuste rechtsbescherming en Rechtshulp en sociaal domein