Publicaties

Verslag bijeenkomst: Benchmarkgegevens en Vangnetuitkering

Tijdens deze bijeenkomst op 19 maart 2024 vertelde Frank van der Plas, secretaris van de Toetsingscommissie vangnet Participatiewet, wat de Vangnetuitkering precies inhoudt. Andries Terpstra, adviseur bij Stimulansz, gaf een toelichting op de totstandkoming van de macrobudgetten BUIG en op de verdeling hiervan naar individuele gemeenten. Ook duidde hij de verschillen in verdeelsystematiek naar gemeentegrootte. In dit verslag lees je de belangrijkste tips en conclusies.

Laatste update: 27 maart 2024

Wat is de Vangnetregeling?

Het ministerie van SZW stelt jaarlijks een budget (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten = BUIG) beschikbaar voor het betalen van de uitkeringen op grond van de Participatiewet. Soms blijkt het toegekende budget voor gemeenten niet toereikend om de uitkeringen mee te kunnen betalen. Gemeenten kunnen onder voorwaarden gecompenseerd worden voor (grote) tekorten. 

Voorwaarden

  • Financiële vereisten: Over 2023 is het tekort groter dan 7,5% op het BUIG budget (inclusief LKS) en over de jaren 2021, 2022 en 2023 is er sprake van een gecumuleerd tekort van meer dan 7,5%.
  • Procedurele vereisten: Gemeenten moeten een aanvraagformulier invullen en een verklaring van het college en instemming van de gemeenteraad indienen voor 15 augustus 2023.
  • Inhoudelijke vereisten: Om de vangnetuitkering te ontvangen, moeten er in het jaar waarop de aanvraag voor de vangnetuitkering betrekking heeft (2023), analyses zijn gemaakt en verbeterplannen op- en vastgesteld zijn. Daaruit moet blijken wat gemeenten doen om de tekorten zoveel als mogelijk te beperken.

In de benchlearnbijeenkomst werd toegelicht welke gegevens uit de benchmark belangrijk zijn ter onderbouwing van de aanvraag Vangnetuitkering. Andries Terpstra, adviseur bij Stimulansz, gaf een toelichting op hoe de macrobudgetten BUIG tot stand komen en op de verdeling hiervan naar individuele gemeenten en de verschillen in verdeelsystematiek naar gemeentegrootte. 

Hoe kan de Divosa Benchmark helpen?

Terpstra vertelde hoe de Divosa Benchmark Werk & Inkomen kan helpen bij de aanvraag van de Vangnetuitkering:

  1. De handreiking voor de Vangnetuitkering
    In het benchmarkplatform staat een handreiking voor de aanvraag van de Vangnetuitkering met analyses en tips. De handreiking richt zich op de belangrijkste beïnvloedbare onderwerpen die een rol spelen bij het tekort: Volume (instroom/uitstroom), Debiteuren, Inkomsten, Maatregelen en Inzet re-integratie- en participatievoorzieningen.
     
  2. Grafieken in de benchmark
    Terpstra liet een aantal grafieken zien die in de analyse voor aanvraag van de Vangnetuitkering kunnen worden gebruikt. Dit is echter niet limitatief, omdat de aanpak en beleidskeuzes voor gemeenten kunnen verschillen. Daarom kunnen andere grafieken ook zinvol zijn. De grafieken in de benchmark zijn ondersteunend voor de analyse voor de aanvraag Vangnetuitkering. Ze kunnen ook een aanknopingspunt zijn om contact te leggen met gemeenten waarvan je wellicht iets kunt leren over een bijzondere aanpak.

Vragen?

Wil je meer weten over meerjarige tekorten en overschotten? Lees dan de onderzoeken van Seo en de Beleidsonderzoekers. Zie het kader 'Meer informatie' hieronder. 

Wil je meer weten over hoe je de Divosa Benchmark kunt gebruiken bij een aanvraag Vangnetuitkering? Neem contact op met Andries Terpstra. Wil je meer weten over de Vangnetuitkering? Neem dan contact op met de toetsingscommissie.

Meer informatie

Over de Divosa Benchmark

De Divosa Benchmark is een samenwerking van Divosa, Stimulansz en BMC Onderzoek. De Divosa Benchmark bestaat uit drie benchmarks: Werk & Inkomen, Armoede & Schulden en Statushouders & Inburgering. De informatie uit deze benchmarks hangt nauw met elkaar samen. Met de benchmarks kunnen gemeenten hun resultaten meten en vergelijken met andere gemeenten. Van elkaar leren en de uitvoering verbeteren staan hierin voorop.

Meer weten of deelnemer worden? Kijk op www.divosa-benchmark.nl.

Contactpersoon

Anna van der Schors

procesmanager Data en onderzoek