Divosa filmochtend over inclusief onderwijs ​

‘Het ontbreekt eigenlijk aan van alles’

dinsdag 14 november 2017

‘Het ontbreekt aan personeel, ruimte, materiaal, aan tijd, aan van alles’, zegt regisseur en filmmaker Thomas Binn over het passend onderwijs in Duitsland, daar Inklusion geheten. Gedurende 2,5 jaar volgde hij een klas met 22 leerlingen, van wie ongeveer een derde extra ondersteuning nodig had. Doordat de school het niet voor elkaar krijgt om genoeg begeleiding te geven, haken ze uiteindelijk bijna allemaal af.

Op vrijdag 10 november haalde Divosa de filmmaker naar Nederland en werd zijn documentaire Ich, Du, Inklusion bekeken door een gezelschap van zo’n 75 mensen, afkomstig uit onderwijs en het sociale domein. In het Nederlandse systeem werkt het passend onderwijs via samenwerkingsverbanden, waarbij het werkveld van scholen en gemeenten elkaar overlappen.

Langs elkaar heen werken

Dat onderwijs en het sociale domein in Duitsland langs elkaar heen werken, blijkt uit een scene in de film waarbij het Sozialpädiatrisches Zentrum het jongetje Andreas test en bij hem een IQ meet van 69. Op basis daarvan krijgt hij een stempel opgedrukt. ‘Zonder ook maar één telefoontje naar de school, waar zij hem het beste kennen. De lerares, die hem elke dag ziet, had kunnen vertellen hoe goed hij het eigenlijk doet en waar zijn krachten liggen’, zegt Binn na afloop van de film.

Geen duidelijk netwerk

Volgens Binn ontbreekt het in zijn land aan een duidelijk netwerk waarin instanties samenwerken. Hij hoopt dat zijn film de ogen opent van politici zodat zij Inklusion wel kunnen laten werken. Binn: ‘Dat is mogelijk, maar dan moeten er maximaal vijftien leerlingen in een klas, van wie maximaal vijf met een extra ondersteuningsbehoefte. En er moet continue een dubbelbezetting zijn in de klas.’

Na de documentaire volgde een discussie over inclusief onderwijs in Nederland. Dat is immers de plek waar de inclusieve arbeidsmarkt start.

Trailer

Bekijk de trailer van de documentaire op Youtube