Evaluatieonderzoek CoP's Inburgering
Eindrapport RadarAdvies en Verwonderzoek • april 2024
De Community’s of Practice Inburgering doen precies datgene waarvoor ze bedoeld zijn: gezamenlijk leren in de uitvoering mogelijk maken en stimuleren. Dit blijkt uit onderzoek van RadarAdvies en Verwonderzoek. Divosa begeleidde twaalf Community’s of Practice (CoP) met als doel samenwerking bevorderen en knelpunten in de Wet inburgering 2021 op uitvoeringsniveau oplossen. Een van de belangrijkste opbrengsten is dat onderlinge relaties verstevigd worden. Deelnemers hebben meer kennis van en begrip voor elkaars rol en weten elkaar beter te vinden. Het onderzoek bundelde ook ideeën om geleerde lessen vanuit een CoP verder te brengen, voorwaarden voor een succesvolle CoP en een aantal tips om zelf een community op te zetten en uit te voeren.
Veel organisaties hebben meegedacht over het nieuwe inburgeringsstelsel. Bij de inwerkingtreding van de Wet inburgering 2021, brak ook de periode aan om te bekijken of wat er bedacht was, in de praktijk ook echt zo werkt. Werkt het niet? Dan is het aan de professionals en hun organisaties om met elkaar te zoeken naar oplossingen in de lokale uitvoeringspraktijk. Een goede samenwerking is dus noodzakelijk. Om dit te bevorderen en knelpunten in de uitvoering van de wet op te lossen, begeleidde Divosa in 2023 twaalf Community’s of Practice. Knelpunten die niet op lokaal niveau op te lossen zijn, worden via Divosa doorgegeven aan schakel- en stelselniveau.
Een CoP bestaat uit ongeveer twintig professionals van verschillende organisaties. Zij hebben bijna allemaal een uitvoerende functie; zijn betrokken bij de directe dienstverlening aan inburgeraars.
In een CoP reflecteren deelnemers op de dagelijkse praktijk en doen zij kennis op. Ook bespreken zij knelpunten en zoeken samen naar oplossingen. Dit kunnen nieuwe werkwijzen zijn voor de eigen aanpak of voor hun eigen handelen. De uitvoeringspraktijk wordt hiermee gaandeweg verbeterd.
CoP’s zijn bottum-up georganiseerd. Deelnemers bespreken met elkaar de onderwerpen waarover zij het willen hebben en formuleren hun eigen doelstellingen. Het leerproces staat centraal en concrete uitkomsten liggen van tevoren niet vast. Een inhoudelijk deskundige communitytrekker verbindt de deelnemers en jaagt het leren aan. Een procesbegeleider faciliteert de bijeenkomsten en geeft deze zo vorm dat er een veilige en constructieve leeromgeving heerst.
De echte meerwaarde van de CoP’s zit, zo blijkt uit het onderzoek, in het met en van elkaar leren in de eigen situatie. Deelnemers aan een CoP hebben hun netwerk uitgebreid en verstevigd. Mensen benaderen elkaar sneller en voor hen is duidelijk geworden dat zij tegen dezelfde dilemma’s aanlopen, er is meer onderling begrip. Door de CoP kijken zij meer vanuit gezamenlijkheid en leren van elkaars oplossingen. De community’s vormen een platform om signalen uit de praktijk te delen en waar nodig, via Divosa, op te schalen. Ook is het wettelijk kader van de Wi2021 duidelijker geworden voor de deelnemers; er is meer besef over de ruimte die de wet biedt aan de uitvoering. CoP’s hebben ook geleid tot concrete ‘producten’, nieuwe werkwijzen of verbeterde procesafspraken.
Een aandachtspunt is het verspreiden van geleerde lessen. Deze zijn niet alleen relevant voor deelnemers aan de CoP, maar ook voor anderen die aan de uitvoering van inburgering werken. Manieren om lessen de delen zijn:
Er zijn een aantal voorwaarden waar deelnemers van een CoP en hun organisaties aan moeten voldoen, wil de CoP succesvol zijn. Belangrijk zijn:
Eindrapport RadarAdvies en Verwonderzoek • april 2024