Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit van taal in de inburgering

Laatste update: 30 oktober 2024

8. Alfabetisering

8.4 Suggesties voor Programma van Eisen, beoordeling en samenwerking

In het Programma van Eisen, bij de beoordeling van de offertes en tijdens het traject kunnen bijvoorbeeld de volgende vragen gebruikt worden:

1. Hoe ziet de specifieke inhoud van het Alfa NT2-traject eruit?

Over de Alfa NT2-specifieke inhoud zijn verschillende bespreekpunten te onderscheiden:

a. Hoe zorgt de aanbieder ervoor dat elke inburgeraar het hoogst haalbare na kan streven, ook als de leerbaarheidstoets erop lijkt te duiden dat het niet lukt binnen de termijn B1 te halen?
Handvatten voor gemeenten: De aanbieder en docent hebben hoge verwachtingen van de inburgeraar, ook als die weinig zelfvertrouwen heeft en nog weinig naar school is geweest. De aanbieder stimuleert elke alfacursist het maximale uit zijn traject te halen.

b. Aan welke vaardigheden en leerdoelen werken de inburgeraars?
Handvatten voor gemeenten: 

  • Inburgeraars werken zowel aan mondelinge vaardigheden als aan alfabetiseren. Concreet betekent dit dat er aandacht is voor spreken en luisteren én aandacht voor lezen en schrijven.
  • Voor anders-alfabeten, die al kunnen lezen en schrijven in een ander schrift, zijn er zoveel mogelijk aparte groepen en trajecten. Zij doorlopen een ander leerproces dan inburgeraars die voor het eerst leren lezen en schrijven.

c. Welke lesmaterialen en hulpmiddelen worden ingezet?
Handvatten voor gemeenten: 

  • Inburgeraars kunnen gebruik maken van professioneel lesmateriaal dat speciaal is ontwikkeld voor anal- fabete en laaggeletterde anderstalige volwassenen, zoals DigLin+, Praat je mee, Melkweg+ of Goedgeletterd.
  • Inburgeraars kunnen al vroeg in het traject mondelinge taal oefenen in de praktijk. Dat begint met meeloop- en meeluisterstages en bouwt op naar stage, vrijwilligerswerk of werk.
  • Inburgeraars worden gefaciliteerd om op de computer te werken aan lezen en schrijven.
  • Inburgeraars krijgen de gelegenheid en worden gestimuleerd om voldoende leeskilometers te maken – en ‘voldoende’ betekent ‘veel’. De aanbieder stelt leesboekjes beschikbaar die speciaal gemaakt zijn voor analfabete en laaggeletterdheid anderstalige volwassenen, zoals de leesboeken van Uitgeverij Eenvoudig Communiceren, Water bij de Melk, Beren op de Weg of Verhalenvertellers.
  • De aanbieder zet een portfolio-methodiek in, zodat de inburgeraar en alle betrokken inzicht hebben welke concrete opbrengsten het traject heeft, ook buitenschools.

d. Hoe is de verdeling tussen aandacht voor schriftelijke vaardigheden en mondelinge vaardigheden? 
Handvatten voor gemeenten: De verdeling tussen aandacht voor schriftelijke vaardigheden, mondelinge vaardigheden en leren in de praktijk hangt af van het leerprofiel van de inburgeraar. Alle inburgeraars krijgen in principe de kans ook te leren lezen en schrijven. Pas als (na de verlengde intake) blijkt dat dit bijzonder moeizaam gaat, wordt het zwaartepunt gelegd bij de mondelinge vaardigheden en komt er minder aandacht voor de schriftelijke.

Actuele ontwikkelingen en lessen uit de uitvoering

De ervaring met de leerroutes inburgering leert dat gemeenten onvoldoende inzicht hebben in de strategieën die taalaanbieders toepassen voor het leren leren. Voor de groep inburgeraars zonder enige     of met weinig schoolervaring, is dit een belangrijk aandachtspunt. Tip voor gemeenten: overweeg dit op te nemen als onderwerp in de marktconsultatie en het Programma van Eisen. Het Europese referentiegids NT2-alfabetiseringsonderwijs dat beschreven staat in hoofdstuk 8.1 kan gemeenten inspiratie bieden. 

e. Welke rol hebben taalvrijwilligers?
Handvatten voor gemeenten:

Taalvrijwilligers kunnen specifiek bij Alfa NT2 een belangrijke rol vervullen bij het leggen van de link naar de praktijk en bij het oefenen van de mondelinge vaardigheden. Lesgeven bij alfabetisering is geen geschikte taak voor taalvrijwilligers. Dit vraagt om de vakspecifiek kennis en vaardigheden van een professionele Alfa NT2-docent. Zie ook hoofdstuk 3 Taalcoaching.
De aanbieder werkt samen met sleutelpersonen en organisaties voor welzijn, vrijwilligerswerk en vervolgopleidingen. Zie ook hoofdstuk 2 Praktijkgericht en duaal leren en hoofdstuk 3 Taalcoaching.

2. Hoe volgt de aanbieder de voortgang van de verschillende vaardigheden en leerdoelen van de inburgeraar? En hoe wordt de voortgang met de inburgeraar besproken?

Handvatten voor gemeenten:

  • De aanbieder volgt de voortgang van de verschillende vaardigheden en leerdoelen van de inburgeraar bijvoorbeeld aan de hand van een portfolio en portfolio-gesprekken. Het is belangrijk dat de mondelinge doelen apart van de schriftelijke doelen worden geëvalueerd. Als je als gemeente verlangt dat de voortgang in niveaustappen lezen en schrijven wordt gemeten en gerapporteerd, dan is het belangrijk dat dit gebeurt met methode-onafhankelijke, summatieve Alfa NT2-voortgangstoetsen.
  • De aanbieder evalueert het traject regelmatig met de inburgeraar. Als een inburgeraar niet tevreden is, volgt altijd een gesprek. Waar nodig worden daarbij moedertalen en sleutelpersonen ingezet.

3. Hoe controleert en borgt de aanbieder de kwaliteit van de Alfa NT2-docent?

Handvatten voor gemeenten: Dit kan op meerdere manieren. De betere scholen kunnen zich onderscheiden op een van de volgende manieren:

  • De aanbieder heeft een team van docenten Alfabetisering NT2 die samenwerken, van elkaar leren en gezamenlijk zorgen voor een hoge kwaliteitsstandaard van het Alfa NT2-onderwijs. Zie ook hoofdstuk 9 Docentkwaliteit en deskundigheidsbevordering.
  • De docent Alfabetisering NT2 is via een NT2-opleiding gecertificeerd als docent NT2 én heeft minimaal 20 uur aantoonbare relevante nascholing op het gebied van Alfabetisering en de Z-route.
  • De docent Alfabetisering NT2 is via de EVC-procedure gecertificeerd als docent NT2 mét de specialisatie C.1 Alfabetisering.
  • Uit het meest recente inspectierapport van BOW Toezicht in de Klas van maximaal drie jaar oud, blijkt dat de aanbieder alfabetiseringslessen geeft, deze ook geobserveerd zijn en er geen verbeterpunten zijn geformuleerd voor het aanbod Alfabetisering NT2 bij die aanbieder.

Inhoud