Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit van taal in de inburgering

Laatste update: 30 oktober 2024

6. Online taalonderwijs

6.3 Lessen op afstand

Hierbij krijgt de cursist geheel of gedeeltelijk online les van een docent, bijvoorbeeld via Zoom of Microsoft Teams. Belangrijk uitgangspunt bij lessen op afstand is dat de aanbieder hier een visie op heeft (waarom zet je het in?) en de docent de juiste didactische handelingen pleegt. Zie bijvoorbeeld de ‘Tien tips voor leren op afstand in de inburgering’ (zie kader). Creatieve docenten die goed met digitale middelen om kunnen gaan, kunnen hun lessen afwisselend en activerend maken. Inzet van YouTube, webinars, beeldmateriaal, breakoutrooms, chat, online whiteboards – de mogelijkheden zijn legio.

10 tips voor leren op afstand in de inburgering

Hoe kun je het onderwijs aan inburgeraars effectief vormgeven als zij individueel, in hun thuisomgeving moeten of willen leren? 

  1. Wees realistisch en vraag niet te veel
  2. Gebruik de kracht van het team
  3. Zorg dat iedereen er klaar voor is
  4. Stem de groepsgrootte en lesduur af op online leren
  5. Gebruik de digitale middelen effectief
  6. Werk vooral aan spreekvaardigheid
  7. Zorg voor een afwisselend en afgewogen programma
  8. Besteed extra aandacht aan leren buiten de les
  9. Zorg voor passend aanbod voor de alfacursisten
  10. ‘Zie’ de cursisten: besteed aandacht aan cursistbegeleiding    

De tips zijn opgesteld door het ITTA. Lees in dit document meer over de nadere uitwerking van deze tips in de praktijk 

Bij het geven van online lessen is het aan te raden deze af te wisselen met fysieke lessen. Daarnaast bieden fysieke lessen (die uiteraard ook activerend moeten zijn) meer dan online lessen een krachtige omgeving voor groepsbinding en het opbouwen van een vertrouwensband met de docent. Ook de gelegenheid tot informeel contact tussen docent en cursist bij fysieke lessen is niet te evenaren bij online lessen. Docenten houden veel voeling met de cursist door simpelweg te zien hoe iemand binnen komt en even een praatje maakt. Online is dit een stuk lastiger om te registreren.

Bij blended learning is, net als met fysieke lessen, taalcontact een belangrijke succesfactor. In het project Kletsmaatjes  van Het Begint met Taal krijgen taalmaatje en leerders de gelegenheid digitaal contact te hebben. Mogelijk is dat voor leerders die zich om wat voor reden dan ook niet makkelijk kunnen verplaatsen, een goed alternatief voor fysiek, non-formeel taalcontact met vrijwilligers in de bibliotheek of via taalcoachorganisaties.

Inhoud