Overslaan en naar de inhoud gaan

Participatie in de inburgering

Laatste update: 28 oktober 2024

2 Organisatie en uitvoering

2.1. Wie voert de participatie-activiteiten uit?

Een kernvraag bij het organiseren van participatie is: wie voert deze activiteiten uit? De gemeente heeft de regierol in de inburgering en maakt hierin belangrijke keuzes.

Opties voor de gemeente:

  • Zelf uitvoeren: de gemeente kan ervoor kiezen om alleen het taalonderwijs in te kopen bij een taalaanbieder, terwijl ze zelf verantwoordelijk blijft voor de organisatie en uitvoering van de participatie-activiteiten. Een voordeel hiervan is dat gemeenten directe controle behouden over de participatie-activiteiten, waardoor ze deze kunnen afstemmen op lokale behoeften en voorzieningen uit de Participatiewet. Een nadeel kan zijn dat gemeenten te maken krijgen met een gebrek aan capaciteit en expertise om participatie-activiteiten uit te voeren, wat een impact kan hebben op de kwaliteit en effectiviteit.
  • Deels of volledig uitbesteden: sommige gemeenten werken graag samen met verschillende aanbieders, zoals taalaanbieders, sociale werkbedrijven en welzijnsorganisaties. Deze gedeelde verantwoordelijkheid zorgt voor diversiteit in aanbod, maar vraagt ook om goede communicatie en afstemming tussen verschillende partijen.
  • Duaal inkopen: gemeenten kunnen kiezen voor één contract voor zowel taal- als participatie-activiteiten, wat zorgt voor een geïntegreerde aanpak. Deze optie vraagt minder coördinatie tussen verschillende partijen, maar er bestaat een risico dat taalaanbieders minder ervaring hebben met participatie-activiteiten.
  • Twee contracten: een contract met een taalaanbieder en een contract met een gespecialiseerde organisatie voor participatie. Deze aanpak zorgt voor kwaliteit door de inzet van expertise, maar vraagt wel goede afstemming en communicatie tussen beide partijen.

Inhoud