Overslaan en naar de inhoud gaan

Participatie in de inburgering

Laatste update: 28 oktober 2024

6. Praktijkvoorbeelden

6.4. Een basisjaar voor inburgeraars in de gemeente Meppel

De gemeente Meppel heeft ervoor gekozen om de participatie van inburgeraars intern te organiseren. Veel activiteiten vinden plaats in het sociaal activeringscentrum MensA, waar zowel inburgeraars als deelnemers aan de Wet maatschappelijke ondersteuning terecht kunnen. Voor de Zelfredzaamheidsroute heeft de gemeente een eigen programma ontwikkeld dat voortdurend wordt verbeterd en uitgevoerd door stagebegeleiders. Deze begeleiders zijn tevens verantwoordelijk voor het vinden van geschikte participatieplekken. Voor de B1-route is er geen vast programma, maar de gemeente stimuleert participatie wel. Waar nodig schakelt de gemeente consulenten of stagebegeleiders in om voor deze deelnemers een participatieplek te vinden.

Werkzame elementen bij participatie in Meppel: 

  • Begeleiding in eigen taal
  • Praktijkgericht leren
  • Inzet van het bestaande lokale netwerk 

Flexibel participatieprogramma in de Z-route met ondersteuning in eigen taal

Het basisjaar in Meppel omvat een participatieprogramma van 240 uur voor inburgeraars in de Z-route en is ontstaan uit een pilotproject met enkele andere gemeenten. In de beginfase fungeerde het intensieve programma van tien weken als een brugklas en brede intake. Twee dagdelen per week werden besteed aan thema's zoals wonen, werk, gezondheid, onderwijs en sociale netwerken, ondersteund door gastsprekers en excursies. Daarnaast bestond het programma uit twee dagdelen taalonderwijs en één dagdeel sport en spel. Deze opzet zorgde voor goed inzicht in de deelnemers en hun competenties, wat de brede intake aanzienlijk verbeterde. Het programma bleek effectief in het wegwijs maken van inburgeraars in Nederland, en specifiek binnen de eigen gemeente.

Hoewel de inhoud grotendeels hetzelfde is gebleven, is het geëvolueerd naar een basisjaar dat nu specifiek gericht is op de Z-route. Het programma beslaat nu 40 weken twee dagdelen per week: één dagdeel sport en spel en één dagdeel thematische sessies. De thema’s omvatten ook de onderwerpen van de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) en het Participatieverklaringstraject (PVT), waardoor inburgeraars deze vereisten eveneens kunnen afronden.

Taal leren in de praktijk: sport en beweging

Een uniek onderdeel van het programma is het sport- en spelonderdeel van Bewegen Werkt. Dit draagt bij aan de fysieke en mentale gezondheid van inburgeraars en biedt daarnaast mogelijkheden om hun taalvaardigheid te verbeteren door middel van specifieke spelvormen. Bijvoorbeeld tijdens estafettes, waarbij deelnemers lichaamsdelen leren benoemen door bordjes met termen zoals ‘hoofd’ en ‘arm’ op het juiste lichaamsdeel te plaatsen.

Methodiek AanZet: flexibel inzetbaar met meertalige ondersteuning

Een ander belangrijk element van het basisjaar is de methodiek AanZet, die thematische sessies biedt. Deze flexibele aanpak geeft inburgeraars praktische inzichten en handvatten voor hun inburgering. De methodiek maakt gebruik van laagdrempelig taalgebruik en ondersteuning in de eigen taal, waardoor een brug wordt geslagen tussen het land van herkomst en Nederland. Er zijn video's beschikbaar in vier talen: Arabisch, Dari, Tigrinya en Engels. Het basisjaar omvat 13 thema’s uit het AanZet-programma. Elk thema duurt drie weken, met één dagdeel per week. Twee weken zijn gericht op inhoudelijke sessies, en de derde week heeft een praktische insteek, vaak met een excursie.

Een belangrijk voordeel van dit programma is de mogelijkheid voor inburgeraars om op elk moment in te stromen. Hierdoor hoeven ze niet te wachten tot er genoeg deelnemers zijn voor een nieuwe groep en kunnen ze direct aan de slag. Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat iedereen meteen kan beginnen met participeren, terwijl ze de volledige reeks thema’s doorlopen.

Persoonlijke begeleiding door stagebegeleiders

In Meppel wordt het programma versterkt door de inzet van stagebegeleiders, die verantwoordelijk zijn voor het vinden van participatieplekken voor inburgeraars en het begeleiden van groepsactiviteiten. Ze leren de deelnemers goed kennen, wat de begeleiding persoonlijk maakt en het vinden van een passende participatieplek vergemakkelijkt.

Het basisjaar in de gemeente Meppel biedt inburgeraars een start in Nederland met een flexibele, persoonlijke en doelgerichte aanpak. De ondersteuning in de eigen taal en de nadruk op praktijkgericht leren, zoals door excursies en sportactiviteiten, helpen inburgeraars om de geleerde taal en kennis direct toe te passen.

Inhoud