Overslaan en naar de inhoud gaan

Participatie in de inburgering

Laatste update: 28 oktober 2024

1 Wettelijk kader

1.1. Waarom participatie organiseren in de inburgering?

De Wi2021 gaat niet alleen over het leren van de Nederlandse taal, maar ook over participatie. Vanuit de wet zijn gemeenten verantwoordelijk voor het aanbieden van drie verschillende leerroutes. Iedere leerroute is gericht op het leren van de Nederlandse taal, in combinatie met participatie. Dit betekent dat de gemeente voor iedereen die inburgeringsplichtig is onder de Wi2021, een leerroute vastlegt in het persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP). Dit plan legt vast hoe taallessen en participatie-activiteiten elkaar aanvullen, met als doel volledige deelname aan de samenleving. Het doel is dat het inburgeringstraject bijdraagt aan het voldoen aan de inburgeringsplicht en de integratie in de samenleving. Door deze beleidsambitie is het inburgeringsstelsel gepositioneerd als onderdeel van het bredere sociaal domein.

Een belangrijk doel van de Wi2021 is dat inburgeraars het voor hen hoogst haalbare taalniveau behalen, idealiter B1, om volwaardig mee te kunnen doen op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Niveau B1 staat voor een 'onafhankelijk gebruiker', die op de werkvloer kan communiceren over situaties en ervaringen. Andere niveaus, zoals A1 en A2, zijn meer gericht op basale taalvaardigheden: het beantwoorden van vragen en beschrijven van alledaagse handelingen. Om taalniveau B1 te kunnen halen is het nodig om vanaf de start van de leerroute de taal te leren en te oefenen in combinatie met de praktijk. 

Duale benadering van taal en participatie

De duale benadering, waarbij taalonderwijs wordt gecombineerd met participatie in een talige omgeving, is een kernprincipe van het huidige inburgeringsstelsel. Onderzoek van Cito en ITTA  toont aan dat het combineren van taallessen met praktische toepassingen van de geleerde taal bijdraagt aan een snellere en effectievere taalverwerving. [1, 2]. Dit stimuleert een duale aanpak van taal en participatie, waardoor sociale interactie en betrokkenheid bij de samenleving worden versterkt. Dit wordt ook wel praktijkgericht leren genoemd.

Lees in de handreiking Kwaliteit van taal in de inburgering hoe je bij de inkoop van taalaanbod participatie kunt meenemen. 

Inhoud