Op de hoogte blijven?
Meld je aan voor de Nieuwsbrief Inburgering in uitvoering en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en resultaten uit de CoP's Inburgering.
Duale trajecten in een doorlopende lijn van vroege start tot en met betaald werk. Dat is het thema dat de CoP Inburgering - Foodvalley bespreekt. De community werkt toe naar concrete oplossingen voor het optimaliseren van deze doorlopende lijn en heeft de ambitie om producten op te leveren die hieraan bijdragen. Vier vragen aan communitytrekker Marleen Schuit.
‘Aan onze CoP doen verschillende organisaties mee: diverse gemeenten, VluchtelingenWerk, Jobhulpmaatje, Werkkracht, Road2Work, COA, IW4/Hetwerktnu, Coördinatie Vrijwilligers Vluchtelingen Ede, ISK’s Ede, Barneveld en Wageningen, Atelier Revive, YOIN, WSP én inburgeraars.
We vormen een vaste kern met daaromheen een flexibele schil waaronder de ISK’s (internationale schakelklassen), werkgevers en inburgeraars. We hebben een hele mooie club bij elkaar, van asielzoekerscentrum (azc) tot werkgever!’
‘De rode draad is het thema duale trajecten in een doorlopende lijn van vroege start tot en met betaald werk. Onder vroege start verstaan wij de start met inburgering voor inburgeraars die nog op een woning wachten en zodoende in een azc verblijven. De deelnemers aan de CoP hebben zelf leerdoelen geformuleerd en op basis daarvan zijn er vijf verschillende leergroepen gevormd. De leergroepen verdiepen zich in het vinden van oplossingen voor een probleem of knelpunt dat ze nu ervaren.
Marleen Schuit (links), deelnemers aan de CoP Inburgering - Foodvalley plus drie Syrische mannen die zich tijdens een CoP-bijeenkomst lieten interviewen door middel van een vissenkomgesprek. De CoP wilde graag leren van hun ervaringen met de Z-route.
Tip 1. ‘Het is heel handig om een gesprek met een inburgeraar te ondersteunen met visuele middelen. In gesprek gaan met een inburgeraar over het type werk, dat hij of zij wil doen, kan lastig zijn. Mensen weten vaak niet wat er mogelijk is in Nederland en zijn de taal nog onvoldoende machtig om beroepsgroepen te omschrijven. Door gebruik te maken van foto’s waar beroepen op staan - denk bijvoorbeeld aan de zorg, of technische beroepen - wordt dat gesprek een stuk concreter. Het mooie is dat je meteen de reactie ziet van de inburgeraar op het beeld. Mensen veren op als ze iets zien waar ze enthousiast van worden. Dat maakt het een heel goed communicatiemiddel.’
Tip 2. ‘Dankzij een zogeheten vissenkomgesprek met drie Syrische mannen (zie foto) werd ons nog meer duidelijk dat het goed zou zijn als we stoppen met denken dat wij, professionals, goed worden begrepen. Daar valt nog veel te leren.’ (Het vissenkomgesprek wordt binnen de CoP's Inburgering vaker ingezet als methode. Lees meer in dit verhaal over CoP Achterhoek)
Tip 3. ‘Een portfoliomap helpt inburgeraars zich meer ‘eigenaar’ te gaan voelen van hun ‘inburgeringsplan’ (PIP) en maakt duidelijk wat het plan ze brengt voor de toekomst. Dit werkt motivatieverhogend.’
‘De deelnemers zijn aardig ambitieus en willen graag komen tot concrete oplossingen. Hierbij kun je denken aan heldere processen met duidelijke afspraken voor een sluitende overdracht van jongeren van de ISK naar het inburgeringsonderwijs. Of een urenregistratie voor de participatieactiviteiten op de Z-route waar inburgeraars zelf mee aan de slag kunnen en hun uren kunnen bijhouden, in de vorm van een portfoliomap. Wat we met elkaar gaan bereiken en hoe we dit verder gaan delen, ook daarover gaan we de volgende bijeenkomsten in gesprek met elkaar.’
Meld je aan voor de Nieuwsbrief Inburgering in uitvoering en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en resultaten uit de CoP's Inburgering.