In de dienstverlening aan kwetsbare mensen dienen het welzijn van de inwoner en maatwerk centraal te staan. Tegelijkertijd moeten uitvoerende professionals, managers en bestuur rekening houden met wet- en regelgeving en worden zij beïnvloed door eigen emoties, waarden en overtuigingen. In dit spanningsveld speelt ethiek een belangrijke rol. 

Hoe kunnen professionals, managers en bestuur ethisch verantwoorde beslissingen nemen in situaties waarin juiste, zuivere keuzes niet direct helder zijn? Hoe richt je als management en bestuur een organisatie in die vertrouwen, ondersteuning en houvast biedt bij ethische kwesties?

Samen met het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht ontwikkelde Divosa de leerlijn ‘Ethiek in publieke dienstverlening’. In een serie van minimaal drie tot maximaal zeven bijeenkomsten leer je hoe je moresprudentie opbouwt voor jouw organisatie.

Moresprudentie bestaat uit het systematisch verzamelen van inzichten uit moreel beraadsessies en de toegepaste ethiek. Het verankert het morele leervermogen van jouw organisatie.

Drie doelgroepen

De leerlijn Ethiek in publieke dienstverlening bestaat uit kennisdelingsbijeenkomsten en moreel beraadsessies die zijn toegesneden op drie doelgroepen:

  1. politiek en ambtelijk leidinggevenden (bestuur, directie e.d.)
  2. (midden)management, beleidsmedewerkers, teamleiders e.d.
  3. uitvoerend professionals

Kennisdelingsbijeenkomst 1 (Ethiek in praktijk) en kennisdelingsbijeenkomst 2 (Filosofie van maatwerk) zijn bedoeld voor doelgroepen 1 en 2. Kennisdelingsbijeenkomst 3 (Ethiek in publieke dienstverlening) is bedoeld voor doelgroepen 1, 2 en 3.

Moreel beraadsessies

Naast de kennisdelingsbijeenkomsten organiseren we per doelgroep drie moreel beraadsessies, waarin we een complexe casus voor integrale dienstverlening op maat uitdiepen. Deze sessies vinden in het najaar plaats. We sluiten de leerlijn Ethiek in publieke dienstverlening af met een moreel beraadsessie voor alle doelgroepen. Je kunt je nu aanmelden.

Wat leer je?

Na afronding van het traject kan je:

  • een start maken als moreel gespreksleider om ethische reflectie en dialoog binnen de eigen werkomgeving te verankeren en bevorderen;
  • een handzaam stappenplan voor moreel beraadsessies in de praktijk toepassen op complexe casuïstiek rondom integrale dienstverlening op maat in jouw gemeente;
  • basisprincipes en methoden van praktische ethiek inzetten voor beleidsontwikkeling en uitvoering in het sociaal domein;
  • kennis uit de politieke filosofie van de verzorgingsstaat inzetten bij de vormgeving van integrale dienstverlening op maat in jouw gemeente.

Certificaat

Deelnemers aan tenminste één kennisdelingsbijeenkomst en twee moreel beraadsessies krijgen een certificaat van de Universiteit Utrecht.

Aanmelden leerlijn Ethiek in publieke dienstverlening

De eerste bijeenkomst binnen de leerlijn Ethiek in publieke dienstverlening vindt plaats op dinsdag 25 juni. Ben je erbij?

Contactpersoon

Marijn Mulder

projectleider Dwars door domeinen