Dwars door domeinen
Kwetsbare mensen hebben vaak uiteenlopende problemen of een beperkt vermogen om zelf regie te kunnen voeren. Juist deze mensen worden geconfronteerd met de grootste bureaucratische complexiteit. Dat komt doordat problemen zich vaak in verschillende beleidsdomeinen afspelen, ieder met zijn eigen wet- en regelgeving, financieringssystematiek, professionele overtuigingen, geschiedenis en hulpaanbieders. Hoe kun je als gemeente de inwoner dan toch centraal stellen en integrale dienstverlening op maat leveren?
Veel gemeenten herkennen deze problematiek en willen ermee aan de slag. In veel gemeenten zijn er in de frontoffice en wijkteams al initiatieven genomen, bijvoorbeeld in de vorm van casuïstiekbesprekingen of nauwe samenwerking tussen beleid en uitvoering. Maar niet zelden lopen deze initiatieven moeizaam, omdat de achterliggende processen nog steeds op 'de oude manier' geregeld zijn, of omdat er geen gedragen visie op integraal werken is. De inrichting van de organisatie en/of de organisatiecultuur vormen dan belemmeringen om daadwerkelijk domeinoverstijgend te werken.
Binnen het programma Dwars door domeinen denken Divosa en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) samen met gemeenten na over duurzame oplossingen voor kwetsbare inwoners met domeinoverstijgende problemen. We werken toe naar concrete resultaten en presenteren deze in de vorm van bouwstenen voor integrale dienstverlening op maat, die we met andere gemeenten zullen delen.
Aan de slag!
Leerlijn Ethiek in publieke dienstverlening
Bij het nemen van beslissingen in het sociaal domein spelen ethische waarden (bijvoorbeeld over rechtmatigheid, effectiviteit en zorg voor de burger) een belangrijke rol. Maar ben jij je bewust van je eigen waarden? En hoe maak je een bewuste keuze tussen verschillende ethische waarden? Binnen Dwars door domeinen gaan we hierover in gesprek in de leerlijn 'Ethiek in publieke dienstverlening', die Divosa samen met het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht heeft ontwikkeld.