Op de hoogte blijven?
Meld je aan voor de Nieuwsbrief Inburgering in uitvoering en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en resultaten uit de CoP's Inburgering.
In de Community of Practice (CoP) Inburgering - Gezinsmigranten passeren allerlei vraagstukken de revue die te maken hebben met - de naam zegt het al - de inburgering van gezinsmigranten. Gemeenten hebben immers ook voor deze groep een taak bij de begeleiding van de inburgering op grond van de Wet inburgering 2021 (Wi2021). Een taak die eigen knelpunten met zich meebrengt. De CoP probeert hier oplossingen voor te bedenken. Vijf vragen aan communitytrekker Fikri el Makrini.
‘In eerste instantie was het een Community of Practice (CoP) voor de U16 gemeenten: de uitvoerders en beleidsmedewerkers van de gemeente Utrecht en 15 andere gemeenten. Daarnaast doen taalaanbieders mee plus het Buurtteam van Utrecht. Vanaf begin oktober 2023 hebben we de CoP uitgebreid met de G4-plusgemeenten Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Groningen en Drechtsteden.
Gezinsmigranten zelf zijn nog niet betrokken geweest bij onze community. We willen eerst de knelpunten oplossen en moeten ook nog goed nadenken over welke toegevoegde waarde het heeft om hen erbij te betrekken. De bedoeling is dat we hen in een later stadium wel gaan betrekken. Er zijn genoeg vragen. Want hoe hebben gezinsmigranten zelf de procedure in het buitenland ervaren? Wat vinden ze van de informatievoorziening vooraf, de aankomst in Nederland en daarna de rol van de gemeente? Hoe ervaren zij zelf de combinatie van inburgeren en het hebben van een baan?’
‘Het hoofdthema van deze CoP is Regievoering bij de inburgering van gezinsmigranten binnen de Wi2021. Hoe monitoren we het inburgeringstraject met de beperkte handvatten die je hebt als regievoerder? Tijdens de bijeenkomsten van de CoP bespreken we casussen en knelpunten waarbij we eerst kijken of we deze binnen de gemeente kunnen oplossen. Lukt dat niet, dan kijken we of we het samen met andere partijen kunnen oplossen. Als dat ook niet lukt, is het mogelijk een knelpunt wat opgeschaald moet worden richting het landelijk overleg van CoP’s of het schakelniveau. Op deze manier hebben we al een aantal keer het ministerie van SZW betrokken bij problemen waar we tegenaan lopen in de uitvoering.
De volgende onderwerpen hebben we besproken:
‘Als CoP hebben we een aantal uitgangspunten met elkaar afgesproken. Dit is hoe we te werk willen gaan en hoe we willen leren van elkaar:
‘Wat betreft inhoudelijke tips … Regievoering is cruciaal bij de inburgering van gezinsmigranten. Het is belangrijk om vooruit te kijken, omdat de consequenties van bepaalde keuzes voor de gezinsmigrant niet bekend zijn. Als klantmanager moet je veel uitleggen en adviseren. Bijvoorbeeld: iemand wil niet betalen voor taallessen en gaat de inburgeringsexamens op eigen houtje voorbereiden. Wat als dat niet lukt? Op welk moment kun je de leerroute nog wijzigen? Hoe ondersteun je de gezinsmigrant zodat deze uiteindelijk de belangrijke stappen wel heeft gezet? De klantmanager moet hierin dus voorop lopen om de regie te kunnen voeren. Tegelijkertijd is regievoering lastig als er geen aanbod is en de gezinsmigrant zelf moet betalen ...
Tips die we tot nu toe hebben verzameld:
‘We zijn nog niet klaar met een aantal onderwerpen. Op de agenda voor de bijeenkomsten van onze CoP staat:
Meld je aan voor de Nieuwsbrief Inburgering in uitvoering en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en resultaten uit de CoP's Inburgering.