Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovatieproject ID-wallet

Zieke vrouw zit met een smartphone in haar hand op een bank

Vanaf 2026 zijn alle Nederlandse gemeenten verplicht om een ID-wallet te accepteren als identificatie- en authenticatiemiddel, naast DigiD en eHerkenning. Dit biedt mogelijkheden voor het verbeteren van de gemeentelijke (online) dienstverlening. Tegelijkertijd stelt de invoering gemeenten voor nieuwe uitdagingen. In het Innovatieproject ID-wallet informeert Divosa gemeenten over de mogelijkheden, drempels en eventuele valkuilen van de invoering van het ID-wallet-stelsel.

Een ID-wallet is een digitale portemonnee (of kluis) waarin je belangrijke persoonlijke gegevens bewaart, zoals je burgerservicenummer, ID-kaart, inkomensgegevens en diploma's. In 2025 kunnen alle Nederlanders vrijwillig beschikken over een ID-wallet die door de Nederlandse overheid gemaakt of erkend is. 

Gevolgen voor de gemeentelijke dienstverlening

De invoering van de ID-wallet zal gevolgen hebben voor de gemeentelijke dienstverlening. Divosa ziet de volgende kansen en uitdagingen:

Werken met wallets: vraag en antwoord

Wat is een ID-wallet eigenlijk? Wat zijn de voordelen voor gemeenten? En voor inwoners? Waar moet ik als gemeente rekening mee houden als de ID-wallet wordt ingevoerd? En is het verplicht? Vind het antwoord op deze en andere vragen op de pagina 'Werken met wallets: vraag en antwoord'.

Man voor een blackboard vol vraagtekens

Proeftuin

De gemeente Nijmegen onderzoekt de kansen en uitdagingen in een proeftuin. De rol van kwetsbare, digitaal minder vaardige inwoners krijgt hierbij speciale aandacht.

Test- en kennisdelingsdagen ID-wallet

Iedere maand organiseert de gemeente Nijmegen een dag waarop zij kennis deelt, mensen vraagt om het gebruik van ID-wallets te testen en te kijken wat de invloed van ID-wallets is op de gemeentelijke dienstverlening. Wil je daaraan meedoen, meld je dan aan. Op het aanmeldformulier kun je aangeven welke onderwerpen je wilt bespreken of waarover je meer wilt weten. De test- en kennisdelingsdagen zijn bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de invoering van de ID-wallet. Iedereen kan meedoen!

De rol van Divosa

Divosa informeert gemeenten via deze projectwebsite en in bijeenkomsten/workshops over belangrijke ontwikkelingen rond de invoering van de ID-wallet. Updates maken we bekend op het Divosa LinkedIn-kanaal en in de Divosa Nieuwsbrief. Ontvang je de nieuwsbrief nog niet, meld je dan aan via de homepage divosa.nl (onderste blok). 

Meer weten?

Heb je vragen over de invoering van de ID-wallet en de mogelijke gevolgen voor gemeenten? Of wil je meer weten over de pilot in de gemeente Nijmegen? Neem dan contact op met Wendy van den Eeckhout, strategisch informatieadviseur Dienstverlening & Publiekszaken gemeente Nijmegen, e-mail w.van.den.eeckhout@nijmegen.nl, of Jos Huijts, Divosa-procesmanager Bedrijfsvoering en Dienstverlening, e-mail jhuijts@divosa.nl.

Contactpersoon