Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkatelier Inkoop en kwaliteit leerroutes

Wanneer

dinsdag 02 juli 2024

9:30 tot 15:00

Waar

Divosa

Aidadreef 8
3561 GE Utrecht

Deelname en kosten

Gemeentelijke of regionale inkoopadviseurs, beleidsmedewerkers en professionals in de uitvoering van inburgering kunnen kosteloos deelnemen aan deze bijeenkomst.

Wat heb jij de afgelopen twee jaar geleerd van de uitvoering van de leerroutes in de inburgering? En hoe past jouw gemeente of regio werkprocessen, contractafspraken en de inkoop van leerroutes aan op basis van lessen en nieuwe inzichten uit de uitvoeringspraktijk? Divosa organiseert een werkatelier voor gemeenten en regio's om samen - vanuit uitvoering, beleid en inkoop - te werken aan inkoop en kwaliteit van leerroutes. Om de lessen en uitdagingen mee te nemen in het doorontwikkelen van beleid, (regionale) samenwerking en inkoop. Het werkatelier is verspreid over 3 dagen.

Let op: Er zijn genoeg aanmeldingen voor dit werkatelier. Als je je aanmeldt, kom je op een reservelijst. We nemen dan contact met je op.

Gemeenten zijn vanuit de Wet inburgering 2021 (Wi2021) vanaf 1 januari 2022 verantwoordelijk voor het aanbieden van de leerroutes. In de voorbereiding op deze nieuwe inburgeringswet hebben gemeenten de Onderwijsroute, B1-route en Z-route ingekocht. Inmiddels hebben gemeenten ruim 2 jaar ervaring met het uitvoeren van de leerroutes. Een aantal gemeenten oriënteert zich op het evalueren van lopende contracten met taalaanbieders of op nieuwe inkoopprocedures.

Lessen uit de uitvoering vertalen naar werkprocessen, contractafspraken en inkoop

De leerroute moet ervoor zorgen dat mensen met een inburgeringsplicht onder de Wi2021 zo vroeg en goed mogelijk de Nederlandse taal leren zodat zij snel en volwaardig kunnen meedoen in de samenleving. In de uitvoering leven echter veel vragen over en uitdagingen binnen de uitvoering van de leerroutes. Deze hebben vaak te maken met de samenwerking tussen gemeenten en taalaanbieders tijdens de brede intake en het monitoren van de voortgang (werkafspraken), mogelijkheden voor het wijzigen van leerroute en de financiële consequenties hiervan (contractafspraken) en de vraag of er een passend aanbod is binnen de gemeente of regio (inkoop). Hoe vertaal je jouw ervaring als gemeente, inzichten van de consulent inburgering en mensen die inburgeren naar beleid en inkoop? Zodat de uitvoering werkt en de leerroutes optimaal bijdragen aan het leren van de taal en meedoen in de samenleving. 

Hoe ga jij om met de spanning tussen uitvoering en inkoop? En hoe kun je hier vanuit beleid een rol in vervullen? 

Verschillende gemeenten en regio’s evalueren op dit moment de huidige samenwerking en oriënteren zich op het verlengen van contracten en/of het voorbereiden van een nieuwe inkoopprocedure(s). Het is belangrijk om de lessen en uitdagingen in de uitvoering mee te nemen in het doorontwikkelen van beleid, (regionale)samenwerking en inkoop. Hoe vertaal jij deze inzichten naar contractmanagement en inkoop? En hoe ga je in deze ontwikkeling om met de spanning die ontstaat tussen lopende afspraken en nieuwe inkoopprocedures? 

Aan de slag: werkatelier Inkoop en organisatie leerroutes

Kom samen met je collega’s van uitvoering, beleid en inkoop naar de drie bijeenkomsten van het werkatelier. Hier ga je als team aan de slag met andere gemeenten. Je reflecteert op de leerroutes en werkt aan het vormgeven van leerroutes die (beter) aansluiten op de praktijk van mensen die inburgeren in jouw gemeente of regio. Hoe organiseert jouw gemeente de leerroutes? En hoe werkt dit in de praktijk? Hoe pas je werkprocessen en contractafspraken aan zodat mensen die inburgeren snel en volwaardig meedoen in de samenleving? 

Wat levert deelname aan dit werkatelier jou op?

  • Inspiratie over mogelijkheden binnen inkoop en kwaliteit van leerroutes
  • Een concreet plan van aanpak voor jouw gemeente of regio voor de inkoop en kwaliteit van de leerroutes
  • Je draagt bij aan landelijke producten voor gemeenten over inkoop en kwaliteit leerroutes

Voor wie?

Gemeentelijke of regionale inkoopadviseurs, beleidsmedewerkers en professionals in de uitvoering die de komende maanden aan de slag willen met het opnieuw inkopen van leerroutes of wijzigingen willen aanbrengen in de contract- en werkafspraken. We verwachten dat je voorafgaand aan de eerste bijeenkomst signalen ophaalt bij samenwerkingspartijen: hoe ervaren zij de uitvoering van de leerroutes?  

Aanmelden

Meld je voor vrijdag 21 juni aan via de website van Divosa. Idealiter kom je samen met collega's van jouw gemeente of regio, zodat je als team uitvoering, beleid en inkoop deelneemt en je de uitkomsten meteen een stap verder kan brengen in je eigen organisatie. Voor het overzicht vragen we iedereen zich individueel aan te melden. 

Data en inhoud programma

Wanneer? 

Het werkatelier is verdeeld over drie dagen: 2 juli, 17 september en 5 november. We verwachten dat je bij alle drie de bijeenkomsten bent, zodat we met een vaste groep concreet aan de slag kunnen met uitvoering en inkoop van leerroutes. Lees hieronder wat de planning per dag(deel) is. 

Dag 1: uitwisseling en verdieping

2 juli van 9.30 tot 15.00 uur, inclusief lunch

  • Kennismaken en behoeften ophalen
  • Programma voor de drie bijeenkomsten scherp stellen
  • Kennis en ervaring over de uitvoering en inkoop van de leerroutes uitwisselen
  • Verdiepen in de realiteit en uitdagingen in de uitvoering en inkoop: waar lopen we in de praktijk tegenaan en wat vraagt aandacht?
  • De centrale vraag voor jouw uitvoeringspraktijk voor de tweede bijeenkomst formuleren.

Dag 2: plan van aanpak

17 september van 9.30 tot 13.00, lunch (optioneel) om 13.00 uur

We duiken dieper in jullie concrete uitvoeringsvraagstukken over beleid en inkoop. Aan het eind van deze bijeenkomst hebben jij en jouw collega’s een plan waarmee je intern en samen met je (lokale) uitvoeringspartners aan de slag kan. Bijvoorbeeld het aanpassen van samenwerkingsafspraken, het wijzigen van een onderdeel van een lopend contract of het opstarten van een nieuw inkoopproces. 

Dag 3: reflectie

5 november van 9.30 tot 13.00 uur, lunch (optioneel) om 13.00 uur 

Van plan naar uitvoering. We reflecteren op het toetsen en uitvoeren van de plannen die we tijdens de tweede bijeenkomst hebben gemaakt. Wat gaat goed en wat vraagt om aanpassingen? En we kijken vooruit! Wat zijn de aandachtspunten om verder te brengen, in jouw gemeente of regio en ook landelijk?

Meer informatie over inkoop

  • Handreiking Van beleid naar inkoop in de inburgering • ministerie van SZW • oktober 2020
    Deze handreiking biedt waardevolle adviezen, zoals het rekening houden met de verschillende doelgroepen inburgeraars. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende behoeften van snelle en langzame leerders; aan de verschillende behoeften van specifieke groepen zoals jongeren en volwassenen in de Z-route, maar ook aan wijziging van omstandigheden als bijvoorbeeld een hogere instroom.

Meer over de werkateliers 

Divosa organiseert in 2024 een aantal werkateliers. In de werkateliers geven enthousiaste uitvoeringsprofessionals van verschillende organisaties die met mensen met een inburgeringsplicht werken, duiding aan bekende uitvoeringsvraagstukken en richting aan oplossingen. Het thema wordt samen met landelijke ketenpartners vastgesteld. Werkateliers bestaan uit 3 bijeenkomsten. De groep gaat actiegericht aan de slag: het uitvoeringsvraagstuk wordt ontleed, oplossingsrichtingen worden bedacht, de uitvoerders toetsen deze in de praktijk en de groep reflecteert op de ervaringen. Divosa deelt de uitkomsten met de rest van het land. 

Contact persoon