Hulp voor inwoners
Het is niet altijd eenvoudig om je weg te vinden in het sociaal domein. Loop je vast, heb je geldzorgen, gezinsproblemen of heb je vragen over bijvoorbeeld je uitkering of zorg? Dan kun je allereerst terecht bij je gemeente voor hulp. Kom je er met je gemeente niet uit, dan verwijzen we je graag door naar organisaties die je kosteloos kunnen helpen.
Divosa is de vereniging van leidinggevenden in het gemeentelijk sociaal domein. We zetten ons in voor hun belangen en die van hun medewerkers. Divosa kan inwoners zelf niet helpen. Om inwoners met vragen toch op weg te helpen, bieden we dit overzicht.
Ik zoek hulp bij het aanvragen van zorg en ondersteuning
Heb je behoefte aan iemand die je helpt bij het aanvragen van zorg en ondersteuning? Dat doet de onafhankelijke cliëntondersteuner. Een cliëntondersteuner staat naast je, kan meegaan naar gesprekken en helpen de weg te vinden in de regels en organisaties. Cliëntondersteuning is onafhankelijk van gemeenten, (jeugd)zorginstellingen en andere organisaties.
Ik wil weten of ik recht heb op energietoeslag
Wil je weten of je recht hebt op energietoeslag of wil je dit aanvragen? Dat kan bij je eigen gemeente.
Ik zit met een financiële of sociaal-juridische kwestie
Sociaal raadslieden helpen je bij het oplossen van problemen rond bijvoorbeeld uitkeringen geldzaken of schulden, werk, wonen, belasting en kwijtschelding, onderwijskosten en financiering, familierecht, consumentenzaken en vreemdelingenzaken.
Ik heb geldzorgen
Op de website Geldfit vind je gratis informatie over geld in jouw situatie, onder andere over je recht op toeslagen. Je kunt ook anoniem contact opnemen via 0800-8115.
Ik heb een juridische vraag
Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies aan iedereen met een laag inkomen, bijvoorbeeld rond werk, werkloosheid en bijstand.
Ik heb een klacht over mijn gemeente
De ombudsman is er voor als je er niet uitkomt met je gemeente. Als je gemeente een eigen ombudsman heeft, kun je daar terecht. De meeste gemeenten zijn aangesloten bij de Nationale ombudsman.
Ik heb een idee of vraag over uitkeringen en toeslagen
De Landelijke Cliëntenraad (LCR) vertegenwoordigt alle mensen met een uitkering of toeslag. De LCR adviseert, brengt cliëntentoetsen uit en overlegt met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, UWV, VNG en SVB.