Overslaan en naar de inhoud gaan

Wetsvoorstel versterking waarborgfunctie Awb, een goed idee?

Het is goed dat de overheid zich dienstbaarder wil opstellen naar de burger. Daarom is het belangrijk dat gemeenten in staat worden gesteld om daar concreet uitvoering aan te geven. Dat kost tijd en geld. Dat zegt Divosa in een reactie op een internetconsultatie op het wetsvoorstel Wet versterking waarborgfunctie Awb.

Het wetsvoorstel versterkt de rechtsbescherming voor alle burgers, waar Divosa volledig achter staat. Tegelijk zijn er wel een paar punten waar Divosa in haar reactie aandacht voor vraagt. Om de inwoner goed te bedienen is het belangrijk dat de burger de regels kan begrijpen, in jargon begrijpelijkheidsvereiste. Dat betekent dat de overheid duidelijk moet kunnen maken hoe zaken juridisch in elkaar steken, in heldere taal. Die vertaalverslag kan extra werk opleveren voor gemeenten. Zeker met het ravijnjaar 2026 in zicht, is het belangrijk om te zorgen dat gemeenten hierin gefaciliteerd worden.

Impact

Divosa wijst erop dat de voorgestelde wijzigingen een aanzienlijke impact kunnen hebben op bestuursorganen, met name door verhoogde administratieve lasten. Het begrijpelijkheidsvereiste vraagt om vaardigheid, training en tijd. Ook de betalingsregeling en hoorplicht bij financiële beschikkingen kunnen administratieve lasten verhogen. Dit kost ook tijd, en het vereist ook vakmanschap.

Maak de Awb begrijpelijk

De Awb is complex, schrijft Divosa, ook na de voorgestelde wijzigingen. In een rechtsstaat moeten burgers de wettekst kunnen begrijpen om effectief hun rechten te kunnen uitoefenen. Wij dagen de wetgever uit om niet alleen van bestuursorganen te verwachten dat besluiten begrijpelijk zijn, maar ook om zelf begrijpelijke wetteksten te schrijven, zo staat in de reactie.

Schep reële verwachtingen

Hoewel het goed is dat de belangen van burgers meer centraal staan, is het cruciaal om geen valse verwachtingen te scheppen. Op basis van de voorgestelde wettekst kan de burger onder andere het idee krijgen dat het bestuursorgaan de burger altijd geeft of kan geven wat de burger vraagt. Het is belangrijk dat de burger reële verwachtingen heeft. Dit kan bijvoorbeeld door sommige punten verder te concretiseren en duidelijk te maken wat wel en niet haalbaar is.

Divosa hoopt dat de wetgever met deze aandachtspunten aan de slag gaat. 

Contactpersoon