Wat hebben inwoners nodig om de stap van uitkering naar passend werk of andersom te zetten? Simpel Switchen wil de drempels om aan het werk te gaan wegnemen. En het mensen makkelijker maken om een stapje terug te doen als het even niet lukt. Het perspectief van inwoners staat altijd centraal. Anna is ervaringsdeskundig. Zij vertelt haar verhaal.

Mensen die uit de bijstand komen en gaan werken, vallen soms terug in de bijstand. Omdat het werk bijvoorbeeld flexibel of tijdelijk was. Het steeds opnieuw aanvragen van bijstand levert spanning en stress op en is bovendien administratief veel werk. Ook Anna heeft al meerdere keren gewerkt en weer bijstand aan moeten vragen. In maart wordt vanwege corona haar contract niet verlengd en ook nu weer verliep het proces stroef.

‘Je levert meerdere gegevens aan als je een aanvraag doet en dan verwacht je een antwoord. Maar je krijgt geen mail. Ja, een automatisch bericht. Je hebt zorgen en dus stuur je e-mails. En weer krijg je het antwoord "we hebben je mail ontvangen".’

Een nieuw formulier zonder uitleg 

Anna weet niet wanneer ze weer inkomen heeft en probeert de dagen financieel door te komen. Ze doet haar best alles netjes aan te leveren, maar krijgt hier weinig ondersteuning bij en mist persoonlijk contact. ‘Soms sturen ze een formulier dat je al eens hebt ingevuld terug. Dan vul ik het formulier weer in en stuur ik het nogmaals op. Vervolgens krijg ik het formulier opnieuw toegestuurd, maar steeds zonder uitleg over wat ik moet aanvullen. Dat zijn aandachtspunten waarvan ik denk: waarom bel of mail je mij niet of laat je geen voicemail achter met de boodschap "er is niks mis met uw aanvraag, maar u moet nog iets extra’s doen."’

Financiële zekerheid 

Anna laat het er niet bij zitten. Om weer verder te kunnen moet ze immers eerst financiële zekerheid hebben. ‘Op een gegeven moment had ik een naam van iemand, toen heb ik eerst drie keer gemaild en daarna om de drie dagen. Ik heb een bord naast mijn laptop en daar heb ik gewoon opgeschreven: "om de twee weken de gemeente mailen als ik geen antwoord krijg". Zo moet je het volhouden. Na twee keer kreeg ik een antwoord: "je krijgt de uitkering pas eind mei want wij denken dat je een maand kan overbruggen." Dat is slecht nieuws, maar het is tenminste nieuws.’

Het had Anna veel stress gescheeld als ze deze uitslag eerder had gekregen. Dan had ze duidelijkheid gehad over hoeveel geld ze te besteden had tot haar bijstandsuitkering binnenkomt en had ze haar energie kunnen besteden aan het vinden van nieuw werk.