Overslaan en naar de inhoud gaan

In Simpel Switchen in gebruik vertellen gemeenten over hun ervaringen met de hulpmiddelen van Simpel Switchen. Hoe helpen deze hen? En welke tips hebben ze voor jou?

‘Doe het samen; er zit zoveel kennis bij de uitvoering!’

Begin dit jaar startte Marloes Hekman als projectleider Simpel Switchen bij de gemeente Hardenberg om het inwoners makkelijker te maken de stap van bijstand naar werk of andersom te zetten. Hierbij maakt ze gebruik van de Toolkit Snelle Aanvraag - Snel Besluit en de Toolkit Parttime Werk.

Waarom gebruiken jullie de Toolkit Snelle Aanvraag - Snel Besluit?

‘De toolkit inspireert en helpt om onze dienstverlening onder de loep te nemen: wat gaat er al goed en wat kunnen we toevoegen? Hardenberg heeft bijvoorbeeld al een snelle doorlooptijd. Maar we zien ook kans kritisch te kijken naar de documenten die we bij de aanvraag voor uitkeringen opvragen. Zo’n onderdeel pakken we uit de toolkit.’

Wat zijn de reacties in de organisatie?

‘Veel collega’s herkennen eigen ‘Simpel Switchen voorbeelden’: ze hebben bijvoorbeeld de dag ervoor een inwoner gesproken die van de stress door inkomensonzekerheid niet meer durft te gaan werken. Omdat we deze verhalen nu zo vaak horen vanuit de consulenten werk en inkomen, gaan we versneld aan de slag met de Toolkit Parttime Werk.’  

Welke tips heb je voor andere gemeenten?

‘Identificeer eerst de belangrijkste knelpunten voordat je praktisch aan de slag gaat. Het uitzoeken van de toepasbaarheid van toolkits op de eigen organisatie kost tijd en denkwerk. Dus zorg voor iemand die de kar kan trekken. Maar vooral: doe het samen! Er zit zoveel kennis bij de uitvoering, betrek die erbij.’

Toolkit Snelle aanvraag - Snel besluit

‘Op papier was het wennen, maar in de praktijk bleek aanpassing van het proces heel eenvoudig!’

Bij Baanbrekers, de uitvoeringsorganisatie voor Werk & Inkomen en sociale werkgelegenheid van de gemeente Heusden, Loon op Zand en Waalwijk loopt een pilot Snelle Aanvraag – Snel besluit voor de bijstand. Teamleider Yvonne Bosch en adviseur Claudie Ebing vertellen over hoe zij de toolkit Snelle Aanvraag - Snel Besluit inzetten.

Waarom gebruiken jullie de toolkit Snelle Aanvraag - Snel Besluit? 

'Om onze organisatie toekomstbestendiger te maken gingen we met een groep collega’s uit de uitvoering, kwaliteit en beleid op zoek naar manieren om het aanvraagproces voor de bijstand eenvoudiger en sneller te maken voor de inwoners én voor de medewerkers. In deze zoektocht kwam de Toolkit Snelle Aanvraag – Snel besluit op ons pad.'

Wat zijn jullie ervaringen met de toolkit tot nu toe?

'Het helpt dat de toolkit al grotendeels uitgewerkt is. We gebruiken vooral de overzichtsplaat en de procesuitwerking. Het aanvraagformulier hebben we (deels) overgenomen en aan onze eigen wensen aangepast. De uitdaging die ons nog wacht is het vereenvoudigen van de brieven en de informatie die we inwoners meegeven.'

Welke tips heb je voor andere gemeenten? 

'Gewoon doen. Bij onze medewerkers was er in eerste instantie wat weerstand vanwege het gevoel dat de controles verdwenen uit het proces. Dit is niet zo. We hebben alleen de aan te leveren gegevens aanzienlijk verminderd en het aantal gesprekken vereenvoudigd. Op papier was dit wennen, maar in de praktijk bleek aanpassing van het proces heel eenvoudig!'