Overslaan en naar de inhoud gaan

De Wet inburgering 2021 geeft gemeenten een sleutelrol om inburgeraars mee te laten doen in de samenleving, het liefst via betaald werk. De opzet en uitvoering van inburgering verbetert als gemeenten en samenwerkingspartners met en van elkaar leren. Divosa faciliteert het leren in de uitvoering en deelt de opbrengsten met gemeenten, ketenpartners en het Rijk.

Tijdens een bijeenkomst worden post-it's geplakt

Regierol voor gemeenten

Gemeenten zijn sinds 2022 verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning van inwoners gedurende hun inburgering. Iedere gemeente geeft hier - binnen de kaders - op haar eigen manier invulling aan. Daarbij loopt iedere gemeente tegen ‘uitvoeringskwesties’ aan, zoals dat gaat met de invoering van een nieuwe wet. Issues die van tevoren niet voorzien waren, maar in de praktijk weerbarstig blijken. Zulke vraagstukken zijn vaak herkenbaar voor andere gemeenten en samenwerkingspartners. Daarom is met en van elkaar leren zo belangrijk. Hierdoor kunnen organisaties steeds beter inspelen op de behoeften van inburgeraars. 

Drie niveaus

In het lerende stelsel wordt geleerd op drie niveaus:

  • het uitvoeringsniveau;
  • het schakelniveau (ketenpartners, zoals het ministerie, Divosa, VNG, COA, DUO, Blik op Werk,taalkoepels en een vertegenwoordiging van inburgeraars);
  • het stelselniveau (het ministerie).

Het lerend stelsel is georganiseerd met feedbackloops: van uitvoeringsniveau, naar schakelniveau, naar stelselniveau. En vice versa. Divosa faciliteert en begeleidt het leren op uitvoeringsniveau en speelt een belangrijke rol in het delen van ervaringen en geleerde lessen. 

Het ministerie van SZW over het lerend stelsel

'We willen een inburgeringsstelsel dat zo goed mogelijk aansluit bij de wensen en mogelijkheden van inburgeraars', vertelt Luuk Mallee, adviseur monitoring en evaluatie inburgering bij SZW. 'Met organisaties samen hebben we de regelgeving afgestemd op de uitvoering. En nu gaan we kijken hoe het in de praktijk gaat.'

In het lerend stelsel zijn er drie niveaus: uitvoeringsniveau, schakelniveau en stelselniveau. Luuk vertelt: 'Iedere gemeente geeft op haar eigen manier invulling aan de regierol. Ze zullen kwesties tegenkomen en niet altijd weten wat te doen. Bij de uitvoering krijgen professionals de ruimte om te leren, door bijvoorbeeld intervisie. Op het schakelniveau komen de lokale en regionale ervaringen bij elkaar. Nieuwe inzichten koppelen we weer terug naar de uitvoering. Op het stelselniveau kijken we of er landelijk iets moet veranderen in de wet- en regelgeving.'

Luuk benadrukt dat de samenwerkende organisaties inburgeraars zo goed mogelijk moeten begeleiden in hun inburgeringstraject. 'Het is belangrijk dat we het lerend stelsel gebruiken om het voor de inburgeraars steeds beter te maken. Ik hoop dat iedereen zich steeds zal blijven afvragen: wat is nu het beste voor de inburgeraar? Hoe kan het nóg beter?'

Leren in de uitvoering

Divosa faciliteert het leren in de uitvoering van inburgering op de volgende manieren:

  • Community's of Practice Inburgering: in een Community of Practice (CoP) reflecteren uitvoerend professionals op de lokale praktijk van inburgering en doen zij kennis op. Ook bespreken zij knelpunten en zoeken samen naar oplossingen. 
  • Werkateliers inburgering: in werkateliers inburgering buigen uitvoerend professionals zich per thema over uitvoeringsvraagstukken. Samen maken ze een plan van aanpak, dat ze direct in de praktijk toetsen. 
  • Regionale verbinders: regionale verbinders bieden ondersteuning om statushouders aan het werk te krijgen. Ze verkennen lopende projecten en initiatieven. Ook creëren zij nieuwe (werk)mogelijkheden voor statushouders. 
  • Uitwisselingssessies Inburgering in uitvoering: tijdens online uitwisselingssessies vertellen gemeenten en andere uitvoeringsorganisaties over hun aanpak.
  • Divosa Benchmark Statushouders & Inburgering: hiermee hebben gemeenten de mogelijkheid om van elkaar te leren, door het vergelijken van cijfers en de verhalen achter die cijfers te delen. Zo draagt Divosa bij aan de ambitie dat inburgeraars eerder kunnen meedoen in de samenleving, bij voorkeur met werk.

Community’s of Practice doen wat ze beloven: leren in de uitvoering stimuleren

Inburgering: leren in de uitvoering

De Community’s of Practice Inburgering doen precies datgene waarvoor ze bedoeld zijn: gezamenlijk leren in de uitvoering mogelijk maken en stimuleren. Een van de belangrijkste opbrengsten is dat onderlinge relaties verstevigd worden. Deelnemers hebben meer kennis van en begrip voor elkaars rol en weten elkaar beter te vinden.

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de Nieuwsbrief Inburgering in uitvoering en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van het lerende stelsel.

Contactpersoon