Meest gestelde vragen rondom IPS
De ‘Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep’ heeft tot doel de arbeidsparticipatie van mensen met een psychische kwetsbaarheid te bevorderen. Hier vind je veelgestelde vragen en antwoorden.
Wat als een gemeentelijk IPS-traject afloopt?
Vanaf maart 2025 lopen de eerste tweejarige gemeentelijke IPS-trajecten af. In die gevallen zal de gemeente of de Gemeenschappelijke Regeling een vaststellingsbeschikking aan de ggz-instelling sturen. Op deze pagina leggen we uit hoe je het formulier dat hierbij hoort zo goed mogelijk invult.
-
Er zijn vanaf 1 maart 2023 IPS-trajecten voor 2 jaar (CMD-traject) en 3 jaar (EPA-traject) toegekend door een gemeente of vanuit een Gemeenschappelijke Regeling. Vanaf 1 maart 2025 lopen de eerste 2-jarige IPS-trajecten af. De gemeente zal hiertoe een vaststellingsbesluit moeten nemen. In het document werkproces aanvragen IPS-traject zijn alle stappen en taken beschreven die de gemeente/GR in het kader van een IPS-traject moeten uitvoeren. In stap 8 in dit werkdocument zijn de stappen omschreven wat er in het kader van de vaststellingsbeschikking moet gebeuren. Dit houdt stap 8 in:
Stap 8: Vaststellingsbeschikking door gemeente
- Na afloop van het traject informeert de ggz-instelling de gemeente over de beëindiging van het IPS-traject. Dit doet de ggz-instelling door een beëindigingsverslag vanuit de GGZ-instelling naar de betrokken gemeente te sturen als het IPS-traject is doorlopen en (na 2 of 3 jaar) is beëindigd. Ga hier naar de formulieren die nodig zijn voor het beëindingsverslag (click op de link en scroll naar de beneden en kijk bij het kader ‘formulieren’).
- De gemeente stelt de subsidie ambtshalve vast. De gemeente stuurt de ggz-instelling een vaststellingsbesluit.
- De gemeente bewaart de beschikkingen van IPS-trajecten voor een periode van 5 jaar.
-
Na afloop van het traject informeert de ggz-instelling de gemeente over de beëindiging van het IPS-traject. Dit doet de ggz-instelling door een beëindigingsverslag (via deze link en ga naar ‘formulieren’ onderaan de webpagina) vanuit de ggz-instelling naar de betrokken gemeente te sturen als het IPS-traject is doorlopen en (na 2 of 3 jaar) is beëindigd.
-
- De gemeente stelt de subsidie ambtshalve vast. De gemeente stuurt de ggz-instelling een vaststellingsbesluit.
- De gemeente bewaart de beschikkingen van IPS-trajecten voor een periode van 5 jaar.
-
In de vaststellingsbeschikking wordt gevraagd om bedragen in te vullen. Als de IPS-trajecten volledig zijn doorlopen dan kunnen de volledige bedragen voor 2 of 3 jaar worden ingevuld. Dit zijn de totale subsidiebedragen:
CMD 2 jaar: € 8000 (incl btw)
EPA 3 jaar € 11.325,60 (incl btw)
De gemeente stuurt de ggz-instelling dit vaststellingsbesluit.
-
Kijk in het document werkproces aanvragen IPS-traject bij stap 7. Dit is wat er staat:
Stap 7: Voortijdige beëindiging IPS-traject
- De ggz-instelling informeert de gemeente bij voortijdige beëindiging van een IPS-traject (zgn. stopbericht). Ga naar deze pagina en scroll naar ‘formulieren’ onderaan de webpagina.
- De gemeente ontvangt een stopbericht van de ggz-instelling voor het betreffende traject en stuurt dit aan UWV. Hiervoor wordt een stop-formulier ontwikkeld.
Hierna volgt stap 8: Vaststellingsbeschikking door gemeente
- Na afloop van het traject informeert de ggz-instelling de gemeente over de beëindiging van het IPS-traject. Dit doet de ggz-instelling door een beëindigingsverslag (Link formulieren) (https://www.divosa.nl/meedoen/mensen-met-een-psychische-kwetsbaarheid/subsidieregeling-ips-trajecten).
- De gemeente stelt de subsidie ambtshalve vast. De gemeente stuurt de ggz-instelling een vaststellingsbesluit.
- De gemeente bewaart de beschikkingen van IPS-trajecten voor een periode van 5 jaar.
Bedragen in de vaststellingsbeschikking bij een voortijdige beëindiging IPS-traject
In de vaststellingsbeschikking wordt gevraagd om bedragen in te vullen. Als de IPS-trajecten voortijdig zijn gestopt kunnen hier niet de volledige subsidiebedragen worden ingevuld. De volledige bedragen zijn de totale subsidiebedragen:
CMD 2 jaar: € 8000 (incl btw)
EPA 3 jaar € 11.325,60 (incl btw)
-
Dit is een voorbeeld voor een 2-jarig IPS CMD-traject. De startdatum in jouw case kan natuurlijk afwijken van dit voorbeeld.
- De IPS-trajecten worden per jaar bevoorschot. Direct ná de start het eerste bedrag en na 1 jaar het tweede bedrag.
- Het totale subsidiebedrag is € 8000 (inclusief btw).
- Na de start van een 2-jarig traject bijvoorbeeld op 1 maart 2023 wordt er direct € 4800 bevoorschot.
- Na 1 jaar wordt er op 1 maart 2024 door UWV nog eens € 3200 bevoorschot.
- Stopt een traject ná 1 maart 2024 dan kan het volledige bedrag van € 8000 worden ingevuld door de gemeente.
1-3-2023 1-3-2024 Totaal Na start Na 1 jaar 2-jarig CMD-traject € 8000 € 4800 € 3200 € 8000
-
Dit is een voorbeeld voor een 3-jarig IPS EPA-traject. De startdatum in jouw case kan natuurlijk afwijken van dit voorbeeld.
- De IPS-trajecten worden per jaar bevoorschot. Direct na de start het eerste bedrag, na 1 jaar het tweede bedrag.
- Het totale subsidiebedrag is € 8000 euro inclusief.
- Na de start van een 2-jarig traject, bijvoorbeeld op 1 maart 2023 wordt er direct € 4530,24 bevoorschot.
- Stopt een traject voor 1 maart 2024 dan kan er bij het bedrag € 4530,24 incl btw worden ingevuld.
- Na 1 jaar dus op 1 maart 2024 wordt het tweede jaar voorschot. Dit is een bedrag van € 3397,68.
- Stopt een traject na 1 maart 2024 dan kan het volledige bedrag van € 7927,92 worden ingevuld door de gemeente.
- Na 2 jaar dus op 1 maart 2025 wordt het tweede jaar voorschot. Dit is nog eens een bedrag van € 3397,68.
- Stopt een traject na 1 maart 2025 dan kan het volledige bedrag van € 11325,60 worden ingevuld door de gemeente.
1-3-2023 1-3-2024 1-3-2025 Totaal Na start Na 1 jaar Na 2 jaar EPA 3-jarig traject € 11325,60 € 4530,24 € 3397,68 € 3397,68 € 11325,60
Algemene vragen IPS
-
Het bevorderen van de arbeidsparticipatie van mensen met een psychische kwetsbaarheid die onder behandeling zijn of begeleiding krijgen van een ggz-instelling en die onder de verantwoordelijkheid van de gemeente vallen voor hun re-integratie, door de inzet van de IPS-re-integratiebegeleiding.
-
De gemeentelijke IPS-regeling die liep in 2023 en 2024 is voor 2025 verlengd. Het kabinet heeft extra budget vrijgemaakt voor mensen uit de gemeentelijke doelgroep om IPS in 2025 in te zetten. Met de extra gelden kunnen ook in 2025 mensen met psychische kwetsbaarheid in de gemeentelijke doelgroep starten met meerjarige ggz-trajecten die bijdragen aan het vergroten van hun baankansen. Het subsidiebudget dat via de IPS-regeling beschikbaar is, wordt in 2025 door het rijk met € 10 mln verhoogd. Er is in tegenstelling tot de eerdere IPS-regeling geen sprake van gemeentelijke co-financiering. Lees hier meer.
-
Mensen die onder de re-integratieverantwoordelijkheid van gemeenten vallen. Bijvoorbeeld omdat ze een uitkering krijgen vanuit de Participatiewet.
-
Mensen met een psychische kwetsbaarheid die in behandeling zijn of begeleid worden door een ggz-instelling en die voor hun re-integratie onder verantwoordelijkheid vallen van de gemeente, bijvoorbeeld omdat zij een uitkering vanuit de Participatiewet ontvangen. Maar ook niet-uitkeringsgerechtigden (zogenaamde nuggers) die behandeling of begeleiding krijgen van een ggz-instelling, kunnen met hun behandelaar bespreken welke typen van re-integratiebegleiding geschikt zijn. Indien een ggz-cliënt voldoende gemotiveerd is om een IPS-traject aan te gaan, kan een aanvraag worden gedaan.
-
Deze subsidieregeling is bedoeld voor mensen met een psychische kwetsbaarheid die onder de re-integratieverantwoordelijkheid van de gemeenten vallen. Mensen met een dienstverband die dreigen uit te vallen, kloppen aan bij hun werkgever of bij UWV. Werkenden die dreigen uit te vallen, vallen dus buiten deze subsidieregeling. Hoewel in de UWV-voorwaarden staat dat er geen sprake mag zijn van een dienstverband, geldt dat niet voor mensen met een beperkt dienstverband tot zes uur per week.
-
De Subsidieregeling van IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep treedt in werking op 1 maart 2023 en duurt vooralsnog tot en met 31 december 2023. Aanvragen voor trajecten die in 2022 zijn gestart en aanvragen die in 2023 van start gaan kunnen worden ingediend voor financiering vanuit het subsidiebudget zolang er subsidie beschikbaar is. Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst bij UWV behandeld. Bij de aanvraag wordt het totale bedrag voor een 2- of 3-jarig traject gereserveerd.
Over het IPS-traject
-
Voor ggz-cliënten met een common mental disorder (CMD) kan een tweejarig IPS-traject worden aangevraagd. Voor mensen met een ernstige psychische aandoening (EPA) kan een driejarig IPS-traject worden aangevraagd. Kortere trajecten zijn niet mogelijk.
-
De ggz-instelling beoordeelt iemands psychische aandoening en doet de aanvraag voor een tweejarig of driejarig IPS-traject bij de gemeente waar de cliënt als inwoner staat ingeschreven.
-
Als een cliënt kiest voor een BBL-traject (een dag opleiding en vier dagen werken), dan kan dat met IPS-begeleiding. Als iemand kiest om een reguliere opleiding te volgen en niet te gaan werken, dan wordt de IPS-begeleiding gestaakt. IPS is gericht op toeleiding naar werk, niet naar een opleiding.
-
Dan geen IPS-aanvraag doen, maar voor een andere begeleidingsmethode kiezen, zoals Werk als beste Zorg of jobcoaching.
-
Deze regeling gaat alleen over het IPS-traject, niet over de oriënterende fase voorafgaand aan het IPS-traject. Voor EPA-cliënten vergoedt de zorgverzekeraar deze oriënterende gesprekken. Voor de CMD-doelgroep worden deze oriënterende gesprekken niet door de zorgverzekeraar betaald. In gesprekken met cliënten onderzoeken de ggz-instelling en de cliënt samen of er voldoende motivatie is om aan het werk gaan. Op basis van deze gesprekken wordt besloten om al dan niet een IPS-traject aan te vragen.
-
Ggz-instelling en gemeente kunnen gezamenlijk een inschatting maken of de IPS-begeleiding doorloopt of stopt. In principe is ziekte geen reden om te stoppen.
Vragen over betrokken partijen
-
UWV heeft voor deze regeling de rol van kassier. UWV plaatst inkooporders bij ggz-instellingen, na een positief besluit van de gemeente hierover voor een inwoner uit haar gemeente. UWV informeert maandelijks over hoeveel IPS-trajecten er zijn ingezet en hoeveel subsidiebudget nog beschikbaar is.
-
In de regeling wordt een afhandelingstermijn van zes weken genoemd vanaf het moment dat de aanvraag is ingediend bij UWV om toekenning van de subsidieverlening te realiseren. In de praktijk kan dat ook sneller gaan. Dit is afhankelijk van het aantal aanvragen dat bij UWV wordt ingediend in een bepaalde periode. De verwachting is dat er vanaf de inwerkingtreding van de subsidieregeling veel aanvragen zullen worden gedaan.
-
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van deze subsidieregeling. Zij hebben de regie over de administratie en uitvoering van het traject. De gemeente kijkt of de aanvraag van de ggz-instelling voldoet aan de voorwaarden. Hierbij beoordeelt de gemeente of er weigeringsgronden aanwezig zijn. Als de gemeente akkoord gaat, dan betekent dit dat aan de voorwaarden voor de subsidie van het IPS-traject is voldaan. Hierna doet de gemeente de subsidieaanvraag bij UWV.
Met betrekking tot het nemen van besluiten moeten gemeenten de mandatering en ondermandatering regelen. Zie de handreiking van de VNG hierover. Dit is bekend terrein voor gemeenten. Ook moeten gemeenten een centrale persoon aanwijzen binnen de gemeente of uitvoeringsorganisatie voor contacten met UWV en ggz.
-
Mandatering en ondermandatering moet voorafgaand aan de start van de IPS-regeling door gemeenten worden geregeld. Mandatering en ondermandatering is meestal al geregeld bij gemeenten voor andere regelingen vanuit de Participatiewet of de WMO. Dezelfde afspraken zijn nodig om de aanvragen vanuit deze subsidieregeling te organiseren.
Hoe mandatering en ondermandatering georganiseerd moet worden, kan verschillen per gemeente of regionale uitvoeringsorganisatie. Op de website van VNG staat een handreiking over het regelen van mandatering en ondermandatering. Zie de handreiking.
-
De kandidaat moet voldoen aan de voorwaarden van de regeling, dwz ggz-behandeling/-begeleiding krijgen en ingeschreven staan bij een gemeente. Die gemeente is verantwoordelijk voor de (re-)integratie van deze ggz-cliënt. De gemeente geeft haar akkoord op het subsidieverzoek voor de aangevraagde subsidiëring van het IPS-traject. Zodra het subsidieplafond is bereikt, kan een gemeente besluiten geen IPS-trajecten meer te financieren (weigeringsgrond). Eventueel kan de gemeente een ander (goedkoper) re-integratietraject aanbieden of de financiering van een IPS-traject zelf bekostigen.
Gemeente en ggz-instelling bepalen samen of een IPS-traject het best passende re-integratietraject is voor een kandidaat. Een kandidaat moet voldoende gemotiveerd zijn om voor IPS in aanmerking te komen. Niet elke cliënt heeft IPS begeleiding nodig en kan ook worden geholpen met andere vormen van re-integratiebegeleiding, zoals jobcoaching of Werk als beste Zorg.
-
Voorafgaand aan het aanvragen van een IPS-traject, overleggen ggz-instelling en gemeente over de doelmatigheid ervan. Het gaat om maatwerk voor de cliënt. Vraag dus alleen een IPS-traject aan als het de best passende oplossing is voor de kandidaat volgens de ggz-instelling.
-
Cliënt en ggz-behandelaar onderzoeken samen of iemand voldoende gemotiveerd is om aan een IPS-traject te beginnen. De gemeente kan niet zonder tussenkomst van een ggz-instelling een aanvraag starten.
-
Het goedgekeurde aanvraagformulier geldt als de beschikking.
-
Nee, deze regeling gaat over gesubsidieerde financiering van IPS-trajecten voor mensen met een psychische kwetsbaarheid, die behandeling of begeleiding krijgen van een ggz-instelling.
-
Nee, de ggz-instelling moet gecontracteerd zijn door UWV en IPS-gecertificeerd zijn.
-
De ggz-instelling voert het IPS-traject uit en is verplicht om jaarlijks te rapporteren over resultaten van de lopende IPS-trajecten. Deze resultaten worden ook meegenomen in de Monitor Hoofdzaak}Werk. Het is belangrijk om het aantal trajecten goed te documenteren. Tussentijdse beëindigingen moeten direct worden gemeld aan de gemeente door middel van een stopbericht.
-
Een ggz-instelling moet gecertificeerd zijn om een IPS-traject te kunnen uitvoeren. Kenniscentrum Phrenos is de organisatie waar ggz-instellingen certificering kunnen regelen. Dat vraagt om opleiding van IPS-coaches en het aanvragen van IPS-certificering. Zie hiervoor de website van Phrenos. UWV contracteert alleen IPS-gecertificeerde instellingen voor de uitvoering van IPS-trajecten.
-
In principe kunnen alleen door UWV gecontracteerde ggz-instellingen die IPS-gecertificeerd zijn, een aanvraag indienen. Kleine ggz-instellingen kunnen ook zelf IPS uitvoeren door de methodiek te implementeren, of een samenwerking aan te gaan met een (grotere) ggz-instelling die gecontracteerd is door UWV én waarbij de IPS-trajectbegeleider van deze instelling de begeleiding doet. Dit kan vanuit onderaannemerschap worden georganiseerd. Zie ook de website van Phrenos.
-
Nee, dat kan niet. Alleen IPS-gecertificeerde ggz-instellingen die door UWV zijn gecontracteerd, kunnen via de gemeente waar de cliënt staat ingeschreven, een aanvraag indienen.
Vragen over het werkproces
-
Ggz en gemeenten bepalen onderling hoe ze over de voortgang van IPS-trajecten willen rapporteren. Wanneer een cliënt stopt met het IPS-traject, moet dit direct worden doorgegeven aan de gemeente en moet facturatie in het volgende jaar worden gestopt. Ggz-instellingen rapporteren jaarlijks over de voortgang van de trajecten in de Monitor Hoofdzaak}Werk.
-
Nee, eerst moet de aanvraag worden gestart. Pas na goedkeuring van de aanvraag door een gemeente, wordt de aanvraag bij UWV ingediend.
-
Ggz-instelling en gemeente kunnen gezamenlijk een inschatting maken of de IPS-begeleiding doorloopt of stopt. In principe is ziekte geen reden om te stoppen met een IPS-traject.
-
Dan kan het IPS-traject blijven doorlopen.
-
Divosa raadt aan het aanvraagformulier ⎼dat een digitaal invulbare pdf is⎼, digitaal te ondertekenen. Dat kan door de naam van de cliënt voluit bij de ondertekening te plaatsen of door de handtekening van cliënt in te scannen. Door het digitaal ingevulde formulier op te slaan als pdf per deel, blijft het ook voor de volgende partij in het proces digitaal invulbaar.
Het proces van invullen en opslaan van het aanvraagformulier gaat als volgt: een ggz-behandelaar vult het eerste deel (pagina 1 en 2) van het aanvraagformulier in, ondertekent dat digitaal en slaat het formulier als pdf op onder naam van de cliënt. Vervolgens verstuurt de ggz-behandelaar het ingevulde formulier voor deze specifieke cliënt door naar de gemeente/uitvoeringsorganisatie. De gemeentefunctionaris vult het ingevulde formulier dat op naam van cliënt staat, aan met het BSN van de cliënt, ondertekent het dan weer digitaal en slaat het opnieuw op als ingevuld formulier op naam van cliënt. Vervolgens stuurt de gemeente/uitvoeringsorganisatie alleen pagina's 3 en 4 van het ingevulde aanvraagformulier (via Zivver) op naar UWV, die op haar beurt laat weten of er subsidie beschikbaar is. De gemeente vult vervolgens de laatste pagina van het formulier in en slaat het volledig ingevulde formulier op naam van de cliënt op als beschikking. Dan informeert zij de ggz-instelling dat UWV een order gaat plaatsen en dat de ggz-instelling kan gaan factureren bij UWV. De gemeente/uitvoeringsorganisatie stuurt eventueel alleen pagina 5 van het ingevulde aanvraagformulier naar de ggz-instelling om toestemming voor de facturering aan UWV (van het IPS-traject) te bevestigen. Omdat op pagina 5 de naam van de cliënt staat ingevuld (namelijk door de ggz-behandelaar die pagina 1 en 2 heeft ingevuld en daarmee dezelfde gegevens ook op pagina 3, 4 en 5 werden vooringevuld), kan deze pagina eenvoudig worden samengevoegd met de initiële aanvraag door de ggz-instelling.
-
Ja dat kan. Gemeenten die geen Zivver hebben, kunnen een e-mailbericht naar de mailbox ipsgemeenten@uwv.nl sturen met daarin het verzoek om een beveiligd bericht via Zivver te willen sturen. UWV stuurt dan een beveiligd bericht retour waarop de gemeente kan antwoorden via een reply op het e-mailbericht met het aanvraagformulier, dat dan via Zivver wordt verstuurd. Gemeenten die wel over Zivver beschikken, kunnen deze stap overslaan wanneer zij een ingevuld aanvraagformulier voor subsidiëring van een IPS-traject voor een cliënt naar UWV sturen. Gemeenten die wel over Zivver beschikken kunnen deze omweg overslaan wanneer zij een ingevuld aanvraagformulier voor subsidiëring van een IPS-traject voor een cliënt naar UWV sturen.
Zodra een e-mailadres van een gemeente deze Zivver-sleutel eenmaal heeft ontvangen, kan elk volgend aanvraagformulier als antwoord op de eerder ontvangen Zivver-mail worden ingediend. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een ander e-mailadres, moet er eerst weer een onbeveiligd e-mailbericht naar UWV worden gestuurd met het verzoek om een beveiligd Zivverbericht te mogen ontvangen voor het toesturen van een aanvraagformulier via Zivver.
Vragen over financiën
-
UWV houdt toezicht op de beschikbaarheid van de subsidieregeling. Zodra het subsidieplafond in zicht komt, koppelt UWV dat terug aan de gemeenten. De verlenging van de subsidieregeling per 1 januari 2025 is duurt tot en met 31 december 2025.
-
Nee, dit kan niet. Zorgverzekeraars vergoeden alleen de eerste acht gesprekken voor mensen met een ernstige psychische aandoening (EPA).
-
Als er geen subsidiebudget meer beschikbaar is vanuit deze regeling, dan kan er geen subsidie worden verleend. Maar het traject kan alsnog doorgaan op kosten van de gemeente. Er is voor 2025 10 miljoen beschikbaar.
Overige vragen
-
Zie voor een complete beschrijving van de IPS-methodiek: www.werkenmetips.nl. Naast IPS zijn er ook andere vormen van begeleiding, maar die worden niet vanuit deze subsidieregeling vergoed.
-
Dat is aan de ggz-instelling en gemeente of eventueel de werkgever om te bepalen. In principe houdt de financiering van het IPS-traject op na twee of drie jaar.
-
Iemand die niet uitkeringsgerechtigd is, staat niet ingeschreven bij UWV. Deze persoon woont wel in een gemeente die hem eventueel kan begeleiden bij zijn re-integratie. Om in aanmerking te komen voor een IPS-traject moet hij wel behandeling of begeleiding krijgen van een ggz-instelling.
-
Regionale instellingen voor Beschermd wonen (RIBW-en) hebben vaak een toelating voor geestelijke gezondheidszorg, op basis van de Wet Toelating Zorginstellingen. Deze toelating is verplicht voor de uitvoering van de WLZ (Wet langdurige zorg).
-
Ja dit kan. RIBW-en hebben in de meeste gevallen een toelating als instelling voor geestelijke gezondheidszorg. IPS kan worden ingezet door ggz-instellingen die behandeling en/of begeleiding bieden. Hier vallen ook RIBW-en onder. Voor de uitvoering van IPS-trajecten is het nodig dat er een IPS-implementatietraject is doorlopen (meer informatie: website kenniscentrum Phrenos) en de instelling door UWV is gecontracteerd. In Nederland zijn er inmiddels acht RIBW-en die IPS hebben geïmplementeerd en een contract hebben bij UWV voor het uitvoeren van IPS-trajecten.
-
Nee, maar wel een inspanningsverplichting voor ggz-instellingen. We hopen op een positief resultaat, maar gemeenten of ggz-instellingen krijgen geen geld terug als iemand geen geschikt werk vindt, of zijn baan niet weet te behouden.
-
Kandidaten die in aanmerking komen voor IPS-begeleiding staan op wachtlijsten, maar zijn in beeld bij gemeenten en IPS-coaches. Particuliere behandelaren kunnen een oplossing zijn, maar zijn niet ggz-erkend. Dit kan eventueel worden opgelost met onderaanneming. Het aantal IPS-begeleiders zal de komende tijd worden uitgebreid.
-
Cliënten vullen niet zelf het aanvraagformulier in, dat doet de ggz-instelling namens en samen met hen. De cliënt moet het formulier wel digitaal ondertekenen om zijn goedkeuring te geven voor de aanvraag van het IPS-traject en het delen van zijn persoonlijke gegevens met UWV. Het formulier is bedoeld voor de administratie van een gemeente en ggz-instelling.
-
De regeling bevat een ‘verwerkers’ bijlage die in de plaats komt van de gebruikelijke verwerkersovereenkomst. Deze is nodig omdat de minister SZW de verwerkingsverantwoordelijke is en de Colleges van B&W zijn de verwerkers. De colleges voeren geen verwerkingen namens ggz of UWV uit dus met deze organisatie hoeven geen verwerkersovereenkomsten te worden gesloten.
-
Ja dit kan als gemeentelijke uitvoeringsorganisaties hiervoor gemandateerd zijn en aangemeld op de lijst van Divosa die het UWV voor de aanvraag gebruikt.
-
Het inkoopkader UWV is bedoeld voor mensen met een UWV-uitkering. De subsidieregeling van IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep is er voor gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de re-integratie van hun inwoners met een psychische kwetsbaarheid. In deze IPS-subsidieregeling zijn gemeenten het centrale schakelpunt voor de uitvoering van de regeling. UWV is in de regeling alleen verantwoordelijk voor het plaatsen van de order bij de ggz-instelling die een aanvraag voor een cliënt heeft gedaan. Zonder order van UWV kan de ggz-instelling niet factureren. Bestelproces en facturering zijn hetzelfde. Ggz-instellingen hebben een addendum gekregen met daarin de relevante details. Een ander verschil is dat er voor deze regeling voor de gemeentelijke doelgroep geen rapportages aan UWV hoeven te worden gestuurd maar wordt er gerapporteerd naar de gemeente.
Meer over Hoofdzaak } Werk
In het project Hoofdzaak } Werk werken gemeenten, zorgverzekeraars, UWV, de Nederlandse ggz en werkgevers met arbeidsmarktregio’s samen om de doelen te bereiken.