Overslaan en naar de inhoud gaan

Aan de slag met rechtsbescherming

Laatste update: 07 december 2023

5. Bouwsteen twee: Informatie

5.3. Verbeter informatievoorziening rechtsbescherming

  • Is het voor inwoners duidelijk waar en bij wie ze terechtkunnen met welke vraag?
  • Is de taal en tekst over sociaaljuridische ondersteuning begrijpelijk voor alle inwoners?
  • Is het voor vrijwilligers en professionals duidelijk wanneer ze naar wie kunnen doorverwijzen?
  • Wie (onder)steunt inwoners als zij het niet eens zijn met een besluit van de gemeente?

Vier belangrijke vragen over informatievoorziening aan inwoners. Je antwoorden op deze vragen en de vervolgacties die hierbij horen, helpen je de rechtsbescherming van inwoners in jouw gemeente te verbeteren. 

Is het voor inwoners duidelijk waar en bij wie ze terechtkunnen met welke vraag?

Bied inwoners een duidelijk overzicht van het aanbod van sociaaljuridische informatie, advies en ondersteuning. Het overzicht helpt inwoners te bepalen welke organisatie en persoon het beste aansluit bij hun vraag of behoefte.

Is de taal en tekst over sociaaljuridische ondersteuning begrijpelijk voor alle inwoners? 

Zorg voor begrijpelijk en toegankelijk taal- en beeldgebruik. Denk daarbij aan de grote groep laaggeletterden, anderstaligen en mensen met een functiebeperking. Gaat de informatie ook kinderen aan? Pas het taal- en beeldgebruik dan ook aan op deze jonge doelgroep. Betrek experts en ervaringsdeskundigen bij de ontwikkeling en toetsing van het informatieaanbod.

Is het voor vrijwilligers en professionals duidelijk wanneer ze naar wie kunnen doorverwijzen?

Een helder overzicht van wie wat doet is ook belangrijk voor organisaties, professionals en vrijwilligers in de uitvoering. Heeft jouw gemeente een duidelijke (digitale) sociale kaart? Zorg er dan voor dat de beschikbare informatie altijd klopt. Wie controleert in jouw organisatie periodiek of de informatie volledig en juist is? 

Wie (onder)steunt inwoners als zij het niet eens zijn met een besluit van de gemeente?

Geef duidelijke informatie over de rechten en plichten van inwoners en bied ondersteuning bij het verzamelen en verwerken van deze informatie als een inwoner dit niet zelfstandig kan. Stel, een inwoner is het niet eens met een besluit van de gemeente. Staat er in de brief en op de website duidelijk vermeld waar, bij wie en hoe de inwoner bezwaar kan maken? Cliëntondersteuners, sociaal raadslieden, maatschappelijk werk en vrijwilligers hebben een belangrijke rol in het (hierbij) ondersteunen van inwoners. 

Inhoud