Overslaan en naar de inhoud gaan

Kennisbank informele aanpak: persoonlijk, snel en oplossingsgericht werken bij bezwaren

Hoe mooi is het als iemand zich écht gehoord voelt bij een bezwaar of probleem?  Dat een besluit eerder wordt begrepen, omdat het duidelijk en persoonlijk is uitgelegd? En dat er met een praktische oplossing een onnodige hoorzitting en gang naar de rechter kan worden voorkomen?

Laatste update: 27 januari 2025

De informele aanpak staat voor persoonlijk contact, snelle oplossingen en een focus op wat écht belangrijk is voor de bezwaarmaker. Het is geen wondermiddel, maar helpt bij het overbruggen tussen de ‘systeemwereld’ van de overheid en de ‘leefwereld’ van de bezwaarmaker. 

In deze kennisbank ontdek je: 

  • een stappenplan om de informele aanpak te implementeren in jouw organisatie;
  • antwoorden op praktische en juridische vragen over bijvoorbeeld bereikbaarheid en een intrekking van een bezwaar; 
  • tips voor het omgaan met risico’s, andere belanghebbenden en de spanning tussen maatwerk en willekeur.

Contactpersoon