Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf lessen van klantmanagers inburgering: ‘Soms is advies niet nodig, luisteren is genoeg’

Wat zijn de lessen na anderhalf jaar inburgeringswet? Vijf klantmanagers delen op een ‘tegeltje’ wat zij geleerd hebben als klantmanager.

Alleen ga je snel, samen kom je verder

- Yvonne Cornelis, klantmanager gemeente Vught

‘In de gemeente Vught heb ik alle ruimte gekregen om de nieuwe functie van klantmanager te ontwikkelen. Ik ben daarmee aan de slag gegaan en kwam daarmee al snel heel ver. Toch had ik behoefte aan meer input. Met een aantal fijne collega’s heb ik toen een klantreis gemaakt. Ook de CoP-bijeenkomsten hebben enorm geholpen om te zien of ik op de goede weg zat. Daarom zeg ik: alleen ga je snel, samen kom je verder.’

Alles wat je aandacht geeft groeit

- Amber Boiler, klantmanager gemeente Tholen

‘In mijn vorige functie op de afdeling Werk en Inkomen zag ik mensen die al jarenlang in de bijstand zaten. Ik heb hier geleerd dat mensen opbloeien als je ze uitnodigt en aandacht geeft. Ook op beleidsniveau geldt dit tegeltje wat mij betreft. In het lerend stelsel is er ruimte voor groei, maar dat kost wel aandacht. Iemand die net begint als klantmanager heeft wat extra aandacht nodig om zelfvertrouwen op te bouwen.’Door de Cop's ben ik als professional gegroeid. We hebben ervaringen en kennis gedeeld, hierdoor werd ik zelfverzekerder in de uitvoering van de nieuwe wet.’

Het perfecte recept bestaat niet

- Maarten Jorna, klantmanager gemeente Zutphen

‘Als het gaat om inburgering denken we van tevoren alles goed uit te hebben gedacht. We hebben alle ingrediënten om een soep te maken, maar welke soep wordt het? Dat weet je pas in de praktijk. Je ziet dat iedereen nu met hetzelfde recept aan de slag is gegaan. In de Community of Practice kunnen we tips uitwisselen en van elkaar leren welke keuzes we kunnen maken met de ingrediënten die er liggen. Een recept kun je altijd naar eigen smaak aanpassen om de soep beter te maken.’

Goed gegrond kan stormen aan

- Monique Korver, klantmanager gemeente Edam-Volendam

‘Dit heeft betrekking op zowel klantmanager als inburgeraar. Ik merk dat ik beter mijn werk kan doen als ik goed geïnformeerd ben. Hoe meer kennis ik heb over het onderwijs, de instrumenten die ik heb als klantmanager, hoe beter ik bestand ben tegen lastige situaties in mijn werk. En dat geldt ook voor de inburgeraar zelf. Daarom heb ik bovenin alle kennis gezet die naar beneden druppelt en ons een goede basis geeft.’

Soms is advies niet nodig, luisteren is genoeg

- Atife Uyusmaz, klantmanager gemeente Eindhoven

‘Ik zeg nooit tegen iemand dat iets moet, dat werkt ook niet goed om iemand te motiveren. Ik ben geïnteresseerd in waar bepaalde keuzes of gedrag vandaan komen. Dat probeer ik om te buigen naar een intrinsieke motivatie. Werk geen vragenlijstje af, dat merken mensen en dat werkt averechts. Maak ook geen aannames maar luister echt naar wat iemand te zeggen heeft. En gebruik dat om verder te komen.’

Contactpersoon