Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe stel je meetbare waarden in?

Laatste update: 17 december 2024

Introductie - Meetbare waarden: hoe gebruik je KPI’s in het sociaal domein?

Werken met data wint steeds meer terrein, ook in het sociaal domein. Vrijwel iedere gemeente heeft een dashboard, maar daar optimaal gebruik van maken is  in de praktijk nog best lastig. Want welke data heb je nu eigenlijk nodig om je beleidsdoelen te bereiken en hoe meet je uiteindelijk welke impact je beleid heeft? In de leerreeks ‘Meetbare waarden’ gaan we in op de verschillende facetten van KPI’s en hoe je die het beste kunt gebruiken.

KPI’s, afkorting voor kritieke prestatie-indicatoren, zijn meetbare indicatoren die aangeven hoe een  medewerker, team of organisatie presteert. Ze maken de voortgang meetbaar en concreet. Zo kun je zien waar het goed gaat en of het nodig is om tussentijds bij te sturen. 

KPI’s worden bijvoorbeeld gebruikt om beter grip te krijgen op de uitgaven, de dienstverlening te verbeteren of het klantcontact te optimaliseren. Ze helpen organisaties met het vaststellen van doelen die realistisch en haalbaar zijn.

Wat is een goede KPI?

Een goede KPI wordt opgesteld volgens het SMART-principe. Dat betekent dat hij moet voldoen aan de volgende eisen: 

  • Specifiek: definieer heel precies wat je wil bereiken.
  • Meetbaar: formuleer KPI’s waarmee je de voortgang en het succes van je doel kunt meten.
  • Acceptabel: zorg ervoor dat het doel haalbaar en aanvaardbaar is voor alle betrokkenen.
  • Realistisch: stel een doel dat binnen de mogelijkheden ligt en haalbaar is met de beschikbare middelen.
  • Tijdgebonden: geef een duidelijke tijdshorizon waarbinnen het doel moet worden bereikt.

Voorbeeldmodellen

In de leerreeks ‘Meetbare waarden’ zijn niet alleen bovenstaande thema’s inhoudelijk behandeld, maar ook voorbeelden gegeven van modellen die gebruikt kunnen worden in het sociaal domein. Zo heeft de gemeente Hilversum gepresenteerd hoe zij werken met het DIN-model. Dit Doelen-Inspanningen-Netwerkmodel koppelt concrete, meetbare waarden aan overkoepelende beleidsopgaven en werkt met streefwaarden. 

Sociaal Werk Nederland ontwikkelde een KPI-model voor sociaalwerkorganisaties, waarbij een keuze kan worden gemaakt uit bestaande KPI’s, die passen bij de opdracht van dat moment. Het DIN-model en het KPI-model van Sociaal Werk Nederland kunnen zowel binnen de eigen organisatie als in relatie tot samenwerkingspartners worden gebruikt. 

Informatiemanagers van Werkplein Hart van West-Brabant hebben verteld over de dashboards die zij hebben gemaakt met vijf strategische doelstellingen. Ook gaven zij tips over wat je moet doen om collega’s warm te maken voor het werken met data en KPI’s. 

‘Laat data niet leidend zijn’

Een belangrijke les die Maarten Thönissen van organisatie- en adviesbureau Sofi-E verbindt meegaf, is dat data niet leidend moeten zijn, maar kunnen helpen om betere beslissingen te nemen. ‘Anders krijg je zoiets als de kinderopvangtoeslagaffaire, waarbij uit data naar voren kwam dat mensen met een bepaald type achternaam vaak al zouden frauderen.’ Thönissen spreekt dan ook  liever over data-ondersteund werken in plaats van datagedreven. 

Ook János Betkó, coördinator bestaanszekerheid bij de gemeente Nijmegen, benoemde de kansen, maar waarschuwde ook voor risico’s die sturen op basis van cijfers met zich meebrengen. ‘Aan de ene kant heb je ze nodig om te weten wat er gebeurt, aan de andere kant kunnen cijfers leiden tot schijnzekerheid en perverse prikkels. Want laten de cijfers daadwerkelijk zien wat er staat of zit er wat anders achter?’ Duiding van cijfers is daarom essentieel, stelt Bétko. Zeker als je ermee gaat sturen.