Werkwijzer Jongeren
Laatste update: 07 augustus 20233 Een diagnose stellen
Introductie
Als een jongere is gaan nadenken over de toekomst, is de volgende stap de diagnose: in hoeverre wil en kan de jongere participeren? Is er hulp of interventie nodig?
Om een plan van aanpak te kunnen maken dat aansluit bij iemands situatie en wensen, moet je een beeld krijgen van wat een jongere wil en kan. Begin het gesprek door te vragen waarom iemand niet op school zit of werkt: ‘Wat heb je gedaan om te voorkomen dat je hier nu zit?’ ‘Waarom ben je hier?’ Ga na of jongeren in de zoekperiode van vier weken wel hun best hebben gedaan om werk of een opleiding te vinden. Bepaal dan of er directe interventie nodig is met de Zelfredzaamheidmatrix (zie hoofdstuk 3.3.1). Daarmee kun je de situatie op alle belangrijke levensgebieden snel in kaart brengen.
Inhoud
-
2 Jongeren activeren
-
4 De juiste interventie bepalen
-
5 Het plan van aanpak
-
6 De faciliterende benadering: kansen creëren
-
7 De pedagogische benadering: leren
-
8 De compenserende benadering: sturen
-
9 De participatieve benadering: samenwerken