Overslaan en naar de inhoud gaan

Eenvoud in complexiteit

Laatste update:

Ayca Szapora • expert: ‘We moeten dingen behapbaar zien te maken’

Ayca Szapora is neurowetenschapper en cognitief psycholoog. Als veelgevraagd spreker houdt ze haar toehoorders een spiegel voor. ‘We focussen ons te veel op het bewuste deel van ons brein.’ Welke lessen heeft ze voor het sociaal domein?

Ze valt met de deur in huis. ‘We overschatten ons bewustzijn. We maken plannen, we formuleren doelen. Maar uiteindelijk wordt ons gedrag voornamelijk gevormd door de oudere delen van ons brein.’ Ayca Szapora is opgeleid als neurowetenschapper, cognitief psycholoog en bedrijfskundige. Ze houdt regelmatig lezingen voor professionals uit verschillende geledingen. Dit is daarbij haar belangrijkste boodschap: we zijn in ons gedrag minder de denkende wezens dan we zelf veronderstellen. Daar moeten we mee om zien te gaan en naar handelen.

Oude delen

De oudere delen van ons brein waar Szapora op doelt, zijn het reptielenbrein en het zoogdierenbrein. Het reptielenbrein, ook wel de hersenstam genoemd, is zo’n 500 miljoen jaar oud. Dit oudste deel van onze hersenen regelt zowel ons voortbestaan als individu als het voortbestaan van de soort. Ademhaling, bloedsomloop, hartslag en temperatuurregeling zijn functies van het reptielenbrein. Dit deel regelt ook het overlevingsinstinct en de voortplanting.

Het zoogdierenbrein omvat alles dat met emoties en sociaal gedrag te maken heeft. In dit deel van onze hersenen huizen gevoelens als liefde, genegenheid, verdriet, angst en pijn. Het derde deel van onze hersenen, de neocortex, is evolutionair gezien de jongste laag van het brein. Dit deel van onze hersenen zorgt ervoor dat we bewust informatie verwerken en stelt ons in staat om rationeel te redeneren.

Je neocortex zegt: ik ga gezonder eten, deze laat ik aan me voorbijgaan.

Bitterballen

Szapora schudt het ene na het andere voorbeeld uit de mouw om de werking van onze hersenen en ons gedrag te illustreren. ‘Stel, je staat op een borrel van je werk en er komt een schaal met bitterballen voorbij. Je neocortex zegt: ik ga gezonder eten, deze laat ik aan me voorbijgaan. In je reptielenbrein liggen de herhalingspatronen en routines opgeslagen – dus als je gewend bent er eentje te nemen, dan is dat de neiging om te doen. Je zoogdierenbrein kijkt naar het beloningssysteem: hoeveel plezier geeft het me en hoeveel moeite kost het me?’

Waarmee ze aan wil geven: het zijn de oudere en daarmee vaak sterkere impulsen waartegen het voornemen om gezonder te gaan eten het aflegt.

We overschatten onze cognitie zeg je. In het sociaal domein voert cognitie juist de boventoon. Beleidsmakers zijn dagelijks in de weer met cognitieve complexiteit. Wat betekent jouw boodschap voor hen?

‘Het is allereerst goed om ons te realiseren hoe we informatie verwerken. Onbewust verwerkt ons brein 11 miljoen bits aan informatie per seconde. Dat is héél veel. Bewust verwerken we 60 bits aan informatie per seconde. Ons onbewuste brein verwerkt dus bijna tweehonderdduizend keer meer informatie per seconde. We schrijven bijvoorbeeld protocollen, plannen en allerlei richtlijnen met die zestig bits. Maar ons gedrag gaat via die oudere delen van ons brein. We moeten dingen behapbaar maken voor ons bewuste brein. Dan kunnen alle drie delen van het brein goed met elkaar samenwerken.’

Tekst gaat door na de foto.

Hoe doe je dat?

‘We moeten allereerst kijken naar de primaire functies van die oudere hersendelen. Het reptielenbrein kijkt naar overleven, naar veiligheid. Het zoogdierenbrein kijkt zoals gezegd naar de beloning, of doet het pijn en wat is de balans tussen die twee? Maak het mensen gemakkelijk om iets te doen, het moet niet te veel moeite kosten.’

Dit inzicht moeten we ook in ons achterhoofd houden bij allerlei veranderingsprocessen in het sociaal domein, stelt Szapora. ‘Mentale veiligheid, herhaling en pijn en plezier in balans, dat is eigenlijk de mantra die we steeds voor ogen moeten hebben. Ons brein heeft weinig met tekst. Zodra we het persoonlijk maken, wanneer we een verhaal horen of mensen kunnen zien, dan is de impact veel groter.’

Haar opmerking lijkt naadloos aan te sluiten bij het steeds sterker klinkende appel om meer gebruik te maken van de verhalen van ervaringsdeskundigen in het sociaal domein. ‘Verhalen maken indruk, dat doet iets met ons brein. Beelden maken dat we iets écht begrijpen.’ 

Op zich hoeft er niets mis te zijn met (beleids)plannen, benadrukt Szapora. ‘Je moet alleen niet denken dat gedrag er direct door verandert. Je moet andere delen van het brein aanspreken.’ Bij veranderprocessen zullen leidinggevenden zich ervan bewust moeten zijn dat hun gedrag bepalend is voor de veranderbereidheid van hun medewerkers. Szapora: ‘Je menselijke gezicht tonen is dan belangrijk. Zeg: mensen het is lastig, maar we moeten wel. En ik heb vertrouwen in jullie.’

Mentale veiligheid, herhaling en pijn en plezier in balans', dat is eigenlijk de mantra die we steeds voor ogen moeten hebben.

Kan iedere leidinggevende dat?

‘Nee, niet iedereen kan dat. Het is afhankelijk van je persoonlijkheid. Laatst was ik bij een organisatie waar een leidinggevende was gevraagd om zijn kwetsbaarheid te tonen. Hij zei: “Dat kan ik niet, dat past niet bij mij.” En ik snap dat. Als je iets doet, moet het wel bij je passen, het moet authentiek zijn.’

Het stellen van doelen is in iedere organisatie en ook in het sociaal domein onderdeel van het werk. Dat is logisch, zegt Szapora. ‘Maar we hebben de neiging om onze doelen heel vaag te houden. Neem de doelstelling: we willen duurzaam worden. Nou, daar kan het brein helemaal niets mee. Gaan we minder printen, gaan we zuiniger worden met onze tijd, gaan we zonnepanelen plaatsen? Maak het concreet!’ 

Als-dan

Ze illustreert haar pleidooi met de term implementation intention, een strategie die in de Verenigde Staten bijvoorbeeld bij het leger en grote bedrijven wordt gehanteerd. ‘De kern is dat je een doel en een actie koppelt aan ‘als’ en ‘dan’. Het brein kan niets met de doelstelling: ik ga gezonder leven. Beter is om het in deze als-dan regel te gieten: als het dinsdag acht uur is, dan loop ik dertig minuten. Daar kan ik iets mee, dan gaat mijn brein meewerken. Zo creëer je routines. De doelstelling: we gaan lief zijn voor elkaar, is veel te vaag. Nee, als we elkaar tegenkomen in de gang zeggen we elkaar gedag. Dat werkt.’

Kennis uit de neurowetenschap zou nog veel meer moeten worden benut in bedrijven en organisaties, stelt Szapora. ‘Weet je dat 70% van de veranderprocessen in bedrijven en organisaties mislukt? Dat komt omdat in veranderprocessen cognitie een te bepalende rol speelt. Er valt nog veel te winnen.’

Over Ayca Szapora

Ayca Szapora is neurowetenschapper, cognitief psycholoog en bedrijfskundige met een Black Belt in Lean & Six Sigma. Szapora schreef samen met filosoof Paul Smit het boek Veranderen voor luie mensen.