Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe ga je om met personeelstekort in het sociaal domein?

Laatste update: 26 februari 2024

4. Sociale strijders in Drechtsteden: ‘Geef je hart ruim baan’

Marije Klink is manager bedrijfsvoering en dienstverlening van de Sociale Dienst Drechtsteden. Vorig jaar startte de organisatie een arbeidsmarktcampagne om nieuwe mensen binnen te halen. Met succes. 

In het kort 

  • Zoek personeel op basis van gedeelde waarden, in plaats van de juiste vooropleiding en ervaring.
  • Betrek je eigen medewerkers bij een campagne om je bereik te vergroten.
  • Een duidelijke visie helpt bij het vinden van personeel dat hierop aansluit.

‘Een duidelijke koers en visie helpen enorm als je een campagne start’, zegt Marije. ‘Als je weet welke waarden je belangrijk vindt, kun je die vervolgens aan kandidaten voorleggen. Pas jij bij onze waarden en hoe kun je daaraan bijdragen?’ 

Sociaal hart

Om nieuw personeel aan te trekken, is er in de campagne bewust voor gekozen om niet op zoek te gaan naar mensen met specifieke ervaring en kennis, zegt Marije. ‘We zijn op zoek naar mensen met een sociaal hart. Als je niet de juiste opleiding hebt, is dat helemaal niet zo erg. Vandaar ook de naam van onze campagne: ‘Geef je hart ruim baan’. Dat heeft ons veel gebracht. Onze campagne is goed bekeken en we zijn aan het verjongen in de vacatures die we invullen.’

Het vergt wel een andere manier van denken, legt ze uit. ‘Je maakt geen lijst meer van minimale eisen die we stellen aan een kandidaat, of een opsomming van de functie-eisen. Bij onze vacatures staat inmiddels: We laten ons verrassen. Dat betekent ook dat je bepaalde vereisten moet loslaten. Dat vindt niet iedereen even makkelijk. We moesten ons verhaal duidelijk blijven vertellen, binnen en buiten de organisatie. Het is cruciaal om vast te houden aan je koers.’

Eigen collega’s

De campagne maakte gebruik van foto’s van de eigen collega’s. Dat heeft heel goed gewerkt. Mensen gaan een foto of link toch eerder delen als ze elkaar kennen. Door deze keuze is het breed gedeeld, in zowel de bekende als heel andere netwerken.’ 

‘We hebben achter de schermen online elke klik gevolgd om de effecten te meten. En daar kwamen ook interessante resultaten uit. Zo hebben foto’s en banners met vragen veel meer effect dan die met stellingen. De slogans ‘Ben jij een sociale strijder?’ en ‘Carrière met impact?’ zijn het meeste aangeklikt.’

Regionale samenwerking

Een laatste tip van Marije is de samenwerking zoeken in de regio. ‘Sociale Dienst Drechtsteden is de sociale dienst voor zeven gemeenten, waarvan Dordrecht de grootste is. Het voordeel is dat we daardoor grotere regionale campagnes kunnen voeren. We benoemen expliciet in onze werving dat er tien organisaties zijn, waar je zou kunnen komen te werken. Trainees kunnen op deze manier verschillende functies op verschillende plekken uitproberen. Zo hebben we veel jonge mensen kunnen binnenhalen. Samen personeel werven en behouden werkt heel goed.’

Tips van Marije Klink 

  • Stel je organisatie open voor iedereen die een kopje koffie wil komen drinken. Wij hebben vijfhonderd keer koffiegedronken. Dat kost veel tijd, maar we hebben toch tien vacatures ingevuld. Ook bouw je een netwerk op. 
  • Stap over je eigen normen heen en neem een mix van mensen aan.
  • Houd in alle uitingen vast aan het verhaal van je organisatie.
  • Een organisatie kan behoudend zijn en er kunnen twijfels zijn in de managementlaag over een andere aanpak. Veel mensen kijken nog traditioneel naar werving. Neem daarom twijfelaars mee in je proces.

Contactpersoon