Overslaan en naar de inhoud gaan

Aan de slag met rechtsbescherming

Laatste update: 07 december 2023

6. Bouwsteen drie: Bereik

6.2. Organiseer een communicatieoffensief

Praktijkvoorbeeld: Inwoners bereiken? Laat je gezicht zien

Loes Houben is sociaaljuridisch dienstverlener bij de Noord- en Midden-Limburgse welzijnsorganisatie Synthese. Maar wat dat precies inhoudt, is lang niet bij alle inwoners en netwerkpartners bekend, merkten zij en haar collega’s. Dus startten ze een communicatie- en informatieoffensief. ‘Hoe beter we bekend zijn, hoe meer we voor inwoners kunnen betekenen.’

Loes vertelt enthousiast: ‘We hebben heel Venray en Horst aan de Maas – ons werkgebied – doorkruist om uit te leggen wat wij doen. We zijn in gesprek gegaan met onze eigen collega’s, zoals de maatschappelijk werkers, jeugd- en jongerenwerkers en gezinscoaches, met de sociale wijkteams in de gemeente Venray, de afdelingen Wmo en werk en inkomen van de gemeente, de sociale advocatuur, noem maar op. Onze inzet: hoe kunnen we de ondersteuningsvragen van inwoners bijtijds oppakken en samen voorkomen dat problemen uit de hand lopen? Die kennismakingen bleken vruchtbaar; we zagen daarna een piek in het aantal ondersteuningsaanvragen.’

Hé, ik heb je gezien

Overal waar ze komen delen ze flyers uit. ‘Daarin beschrijven we heel concreet waarmee mensen terecht kunnen bij Sociaal Juridische Hulp (SJH). We zeggen niet 'met vragen over geld', maar benoemen specifiek dat we advies en ondersteuning bieden bij vragen over werk, inkomen, uitkeringen, studiekosten, studiefinanciering, toeslagen, alimentatie en schulden.’

Op de flyer staat een foto van Loes en haar collega, voor de persoonlijke noot en herkenbaarheid. ‘Ik ben al weleens aangesproken op straat: “Hé, ik heb je gezien in een folder.” Dat werkt dus heel goed.’ Wat niet werkt, zo heeft de ervaring geleerd: de flyer meesturen als bijlage bij een lokale krant. ‘Dat is te anoniem, te onpersoonlijk.’ Daarover gesproken: ‘Een collega, een mantelzorgondersteuner, stond laatst op een markt in Venray, waar ze onze flyers uitdeelde. “Het was hartstikke druk”, vertelde ze, “de volgende keer moeten jullie zelf mee.” Dat gaan we zeker doen; de markt is een perfecte plek om inwoners te bereiken.’

Hechte samenwerking

Loes en haar collega’s zijn op dreef. Als SJH zijn ze onderdeel van Het Scheidingspunt in Venray, van waaruit ze met collega’s een netwerkbijeenkomst georganiseerd hebben. ‘Daar leren we elkaar en ieders expertise beter kennen en bespreken we hoe we gezamenlijk kunnen optrekken bij hulpvragen rondom relaties en scheidingen, wat helpt bij het doorverwijzen van inwoners naar de juiste ondersteuning.’ 

Ze hebben het contact met de gemeente geïntensiveerd. ‘We hebben elk kwartaal een afspraak met de beleidsmedewerker van de gemeente Venray om onze inspanningen, het bereik ervan, ontwikkelingen, vragen en behoeften door te spreken. Willen we tussendoor iets weten, dan bellen we even.’

Huis-aan-huis

Voor verdere regionale naamsbekendheid plaatst Synthese geregeld een advertentie in regionale bladen en schreef Loes een column in een huis-aan-huis-krant, over haar ervaringen als sociaaljuridisch dienstverlener. ‘Een leuke, informele manier om aan een breder publiek uit te leggen wat we zoal doen.’ Uiteraard is Synthese ook actief op sociale media; op LinkedIn voor netwerkpartners en op Facebook en Instagram voor inwoners. 

Een tip ten slotte voor alle schriftelijke communicatie: ‘Laat een ervaringsdeskundige meelezen om er zeker van te zijn dat je teksten begrijpelijk zijn en geen jargon bevatten.’

Loes Houben, sociaaljuridisch dienstverlener bij welzijnsorganisatie Synthese

Inhoud