Overslaan en naar de inhoud gaan

Aan de slag met rechtsbescherming

Laatste update: 07 december 2023

5. Bouwsteen twee: Informatie

5.2. De gemeente als eerste aanspreekpunt

Omdat de gemeente vaak het eerste aanspreekpunt is voor inwoners en besluiten neemt over bijvoorbeeld het toekennen van uitkeringen, Wmo-voorzieningen of jeugdhulp, heeft zij een belangrijke rol in het verstrekken van informatie over sociaaljuridische dienstverlening. Waar, wanneer en met welke vragen kunnen mensen terecht? En: wat kunnen zij doen als zij het niet eens zijn met een besluit? In de praktijk staat informatievoorziening niet (altijd) gelijk aan het direct aanleveren van een antwoord of oplossing.

Gemeenten moeten zich ervan bewust zijn dat wij voor inwoners de eerste overheid zijn binnen de andere overheden. We moeten als gemeente mensen met toeslagenproblemen niet koud doorverwijzen naar de Belastingdienst, want dan denk je vanuit je eigen organisatie en niet vanuit de inwoner. Nee, wij zijn de eerste overheid. Wij staan het dichtst bij de mensen. Wíj kunnen helpen voorkomen dat mensen verdwalen tussen verschillende overheidsinstanties.

- Irene Pruim, projectleider Menselijke Maat Gemeente Zwolle

Inhoud