Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking Inburgeringsplichtige gezinsmigranten

Laatste update:

4 Brede intake en PIP

4.2 Inzicht in startpositie en ontwikkelmogelijkheden

Doordat gezinsmigranten zich direct vanuit land van herkomst in Nederland vestigen, is er – vergeleken met asielstatushouders die al in een azc gezeten hebben – weinig bekend over de startpositie en ontwikkelingsmogelijkheden van de gezinsmigrant. De brede intake en de leerbaarheidstoets zijn daarom belangrijke instrumenten om hier zicht op te krijgen. Ook de gezinsmigrant zelf is erbij gebaat dat zijn/haar ontwikkelmogelijkheden aan de start van het traject goed in beeld worden gebracht.

Tips voor gemeenten

  • Overweeg om instrumenten die de gemeente inzet om beter zicht te krijgen op taalniveau of ontwikkelmogelijkheden van asielstatushouders – zoals een assessment, opstartklas of taalboost -ook open te stellen voor gezinsmigranten. Kosten voor taalaanbod in deze fase kunnen worden betaald uit de DUO-lening van de gezinsmigrant.
     
  • In het geval van schoolgaande jongeren die inburgeringsplichtig worden: overweeg om (met toestemming van de jongere) contact te leggen met de onderwijsinstelling om zicht te krijgen op de schoolcarrière en de voortgang van het schooltraject van de jongere. Het verdient aanbeveling om jongeren zoveel mogelijk hun huidige opleiding/traject te laten afmaken. Zie ook de Q&A met informatie over vrijstellend onderwijs