Overslaan en naar de inhoud gaan

6 Sluitende aanpak en samenwerkingspartners

6.1 Samenwerking met taalaanbieders

Voor hun inburgeringstraject zijn gezinsmigranten afhankelijk van het beschikbare inburgeringsaanbod in de gemeente of regio. Het is belangrijk dat de gemeente samenwerkt met taalaanbieders om te voorkomen dat gezinsmigranten een inburgeringstraject volgen bij onbetrouwbare of niet-kwalitatieve aanbieders en/of hiervoor een (te) hoog tarief betalen. Door samenwerking met taalaanbieders hebben gemeenten meer zicht op de reikwijdte en kwaliteit van het inburgeringsaanbod, waardoor zij gezinsmigranten beter kunnen informeren.

De samenwerking kan ook worden benut om gezamenlijk eventuele lacunes in het aanbod vast te stellen (bijvoorbeeld inburgeringsaanbod met aandacht voor vaktaal, of minder kostbare trajecten) en nieuw aanbod te ontwikkelen.

Tips voor gemeenten

  • Maak afspraken met taalaanbieders in de gemeente of regio over de kwaliteit van het inburgeringsaanbod. Dit kan via bilaterale en/of regionale overeenkomsten, of via een Kwaliteitsconvenant Taal & Inburgering.
     
  • Daag taalaanbieders uit om zo helder en specifieke mogelijke informatie te verstrekken aan gezinsmigranten over hun taalaanbod. Wat zijn de kosten en wat krijgt men hier precies voor, is het aanbod geschikt voor specifieke groepen (gezinsmigranten), is het mogelijk om modules af te nemen, etc.
     
  • Ga na of het beschikbare taalaanbod in je gemeente of regio aansluit bij de behoeftes van gezinsmigranten. Als dit niet of onvoldoende aansluit; ga in gesprek met taalaanbieders over mogelijkheden voor ontwikkeling van beter passend inburgeringsaanbod voor gezinsmigranten.

Kwaliteitsconvenant Taal & Inburgering

Een aantal grote gemeenten heeft inmiddels een Kwaliteitsconvenant Taal & Inburgering gesloten met taalaanbieders om de kwaliteit van het inburgeringsonderwijs verbeteren (zie de Divosa Toolkit Kwaliteit Taal en Inburgering).

Inzet van deze convenanten is om gezamenlijk de kwaliteit van het taalonderwijs te vergroten. Taalaanbieders met een Keurmerk Blik op Werk kunnen zich bij de gemeente aanmelden voor deelname. Gemeenten stellen criteria waaraan deelnemende taalaanbieders moeten voldoen. Zo formuleerde de gemeente Amsterdam criteria op vier onderdelen:

  1. Taalaanbieders stellen de klant (statushouder) centraal.
  2. Taalaanbieders bieden een kwalitatief goed lesaanbod.
  3. Taalaanbieders wisselen actief informatie uit met de gemeente.
  4. Taalaanbieders zijn helder in hun informatievoorziening richting hun cursisten.

In een Kwaliteitsconvenant Taal & Inburgering kunnen gemeenten en taalaanbieders aanvullende afspraken maken, die de kwaliteit van het taalaanbod voor onder andere gezinsmigranten, ten goede komen. Een voorbeeld is dat de taalaanbieder zich eraan committeert om samen te werken met maatschappelijke organisaties en non-formele taalaanbieders die ondersteunend aanbod aanbieden, zoals taalmaatjes die het taalniveau van de inburgeraar verhogen buiten te taalles om.