Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Jongeren

Laatste update:

3 Een diagnose stellen

3.4 Andere diagnose-activiteiten

In hoofdstuk 3.2 kwam al aan de orde hoe je je in een gesprek een beeld kunt vormen van iemands basiscompetenties, vaardigheden voor het vinden van werk en talenten. Maar niet iedereen is een prater. En sommige mensen kunnen beter praten dan werken. Gedrag zegt meestal meer dan verhalen. Er zijn ook andere manieren om je een beeld te vormen dan praten over gedrag: dossier- en overdrachtsinformatie (voor zover nog actueel), een specialistische diagnose of tijdens het werk observeren.

Warme overdracht

Veel informatie over een jongere is al bekend bij anderen. Een warme overdracht is de beste manier om die informatie snel en goed over te dragen. Hoe complexer de situatie, hoe meer een warme overdracht de diagnose ten goede komt. Profiteer ook zeker van de kennis die het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs over jongeren hebben opgebouwd. Deze jongeren hebben vaak langdurig ondersteuning nodig in de vorm van job- of lifecoaching en hun beperkingen en kwaliteiten zijn niet altijd makkelijk te herkennen.

Specialistische diagnose

Soms zie je een discrepantie tussen het onderwijsniveau en het kunnen, of tussen de manier waarop een jongere praat en zich gedraagt. Of je hebt het gevoel dat er iets niet klopt. In die gevallen kun je een specialistische diagnose inzetten. Formuleer dan wel een gerichte vraag, met een focus op wat een jongere wél kan.

Raadpleeg voor observaties die kunnen helpen bepalen of het verstandig is hier verder naar te kijken het overzicht Pluis of niet pluis in de Werkwijzer Psychische aandoeningen en lichte verstandelijke beperkingen.

Observeren tijdens het werk

Ten slotte kun je je een beeld vormen door het observeren van iemand die aan het werk is. Zet iemand aan het werk, monitor werknemersvaardigheden en laat iemand zelf ervaren wat hij wel en niet leuk vindt. Of geef jongeren opdrachten, kijk hoe ze die uitvoeren en ga na op welke punten ze haperen. Dit is de achterliggende gedachte van methoden als Individuele Plaatsing en Steun (IPS) en WorkFirst.