Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Jongeren

Laatste update:

1 Jongeren bereiken

1.1 Wat maakt jongeren een bijzondere doelgroep?

Jongeren zijn nog meer dan volwassenen in ontwikkeling. Ze hebben een toekomst voor zich en we verwachten dat ze hun steentje gaan bijdragen aan de maatschappij. Het is de groep bij wie de ambities het grootst zijn, maar die ook het eerst en het hardst getroffen wordt door een economische crisis. Er verandert bovendien voor jongeren nogal wat als ze 18 jaar worden. Dan worden ze opeens als volwassen beschouwd en wordt er aanzienlijk meer eigen verantwoordelijkheid van ze verwacht.

Zowel de problemen als de inspanningen om daar oplossingen voor te vinden zijn bij jongeren groter. Voor jongeren is zelfredzaamheid deels nog een ontwikkelopgave (1). Daarom zijn professionals geneigd hen op een paternalistische manier te benaderen.

Jongeren buiten beeld

Bijna 135.000 jongeren zitten niet op school, zijn niet aan het werk en hebben geen uitkering. Voor een deel van hen is dat tijdelijk, bijvoorbeeld omdat ze net van school komen en nog geen werk hebben. Anderen zitten in een instelling of zijn bekend bij jeugdzorg. Zo’n 66.000 jongeren zijn echt buiten beeld.

Veel professionals merken dat ze deze jongeren soms moeilijk kunnen bereiken en in beweging kunnen krijgen. Dat is niet alleen een zorg van hun ouders, maar ook van de gemeente. De ervaring is dat het vaker om jongens gaat dan om meisjes.

Voetnoten

  1. Zie voor meer informatie het overzicht Ontwikkelingstaken door Han Spanjaard en Wim Slot, pdf ( 278 kB).