Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Jongeren

Laatste update:

2 Jongeren activeren

2.1 Vertrouwen winnen

De kern bij het activeren van jongeren is vaak het herstellen van hun vertrouwen en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld met een sociale omgeving die dat steunt. Vertrouwen ontstaat in de interactie, door oprechte interesse, met een open blik kijken (laat het verleden het verleden) en door respectvol, open en eerlijk en positief te zijn (1).  Er is een gelijkwaardige relatie nodig waarin je de jongere zelf medeverantwoordelijk maakt (2).

Doe de goede dingen

Vertrouwen ontstaat ook doordat je de goede dingen doet waarmee de jongere verder komt: bereikbaar zijn, ook (terug)bellen of appen buiten kantoortijden, er zijn op moeilijke momenten, duidelijk zijn, de jongeren confronteren met de realiteit en ondersteunen bij dingen die ze moeilijk vinden. Het is ook belangrijk om het sociale netwerk van de jongere hierbij te betrekken en na te gaan wie daarin VIP’s zijn (very important persons) die de jongere kunnen steunen en wie VAP’s (very annoying persons) die beter op afstand gehouden kunnen worden. En vergeet niet successen te vieren!

Confronteer de jongere met de maatschappelijke norm

Activeren kan ook door jongeren te confronteren met wat we maatschappelijk normaal vinden: ‘Wat heb je gedaan om te voorkomen dat je hier terecht zou komen? Welke moeite heb je gedaan om een baan of opleiding te vinden?’ Zo’n confrontatie is pas effectief bij een goede relatie. Zie ook hoofdstuk 8.

Algemene tips:

  • Wees positief en verwachtingsvol. Denk In Mogelijkheden (even DIMmen). Onderwijsprestaties van kinderen worden voor een groot deel bepaald door de verwachtingen van de leerkracht.
  • Zeg vaker ja dan nee.
  • Stel open vragen.
  • Vraag door op antwoorden die jongeren geven. Nodig ze uit tot meer praten door vragen (‘En?’, ‘Hoezo? of ‘Dus?’) of aansporingen (‘Vertel!’)
  • Praat zoveel mogelijk over wij (inclusief) en niet over ik en jij: ‘Hoe gaan we dat aanpakken?’ en ‘Als dat is wat je wilt, zullen we die instantie moeten overtuigen. Wat kunnen we tegen ze zeggen?’

Neem Jezelf mee naar je werk

Authentieke communicatie vraagt dat je jezelf laat zien. Dat je niet alleen boven de waterlijn over inhoud en proces praat; veilig, zakelijk en rationeel met afstand tussen ik en het. Maar dat je dingen onder de waterlijn benoemt: hoe het gesprek gaat en welk gevoel je daarbij krijgt. Als je iets van de jongere vraagt, doe dat dan in de vorm van een verzoek (verbindende communicatie) en niet in de vorm van een opdracht (3). We kunnen de communicatieniveaus bij het contact met jongeren zo weergeven:

Een toelichting op de termen:

  • De inhoud is waar het over gaat, bijvoorbeeld een toekomstplan: ‘Dus als ik het goed begrijp zou je eigenlijk graag eigen baas willen zijn.’
  • De procedure bestaat uit de stappen die we met elkaar zetten, hoe wat we nu doen in het grotere plaatje past: ‘We hebben dit gesprek omdat je een uitkering komt aanvragen en het de bedoeling is dat je zo snel mogelijk op eigen benen staat. Ik wil volgende week graag weer afspreken en de tussentijd benutten om meer duidelijkheid te krijgen over je verschillende mogelijkheden.’
  • Interactie is de manier waarop we met elkaar aan het praten zijn, wat er gebeurt tussen ons: ‘Ik luister naar je en probeer met je mee te denken, maar heb het gevoel dat je maar half luistert, omdat je steeds op je mobiel zit te kijken.’
  • Emotie; benoem je emoties door te zeggen wat het met je doet: ‘Ik merk dat ik daar boos van word.’
  • Behoefte uitspreken; zeg wat je behoeften zijn: ‘Ik wil graag het gevoel hebben dat we elkaar serieus nemen en zinvol bezig zijn.’
  • Verzoek doen; geef verzoeken de vorm van een ik-boodschap: ‘Zou je me daarbij willen helpen en je telefoon wegleggen?’

Voetnoten

  1. Bekijk over het onderwerp vertrouwen winnen ook de video’s Embracing Vulnerability van Brené Brown en Communicatie met jongeren is een andere taal
  2. Lees meer over zelfregie op de website van Movisie: Werken vanuit zelfregie. Hoe pak ik dat aan? (pdf, 1,2 MB)
  3. Lees voor verbindende (geweldloze) communicatie het Wikipedia-artikel over dat onderwerp en bekijk de video Marshall Rosenberg demonstrates Nonviolent Communication.

Meer gesprekstips

Wees een OEN, gebruik LSD en NIVEA, neem ANNA mee en laat OMA thuis

  • OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig
  • LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen
  • NIVEA: niet invullen voor een ander
  • ANNA: altijd navragen, nooit aannemen
  • OMA: oordelen, meningen, aannames/adviezen