Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit van taal in de inburgering

Laatste update: 30 oktober 2024

4. Motivatie en aansluiten op de leerbehoefte

4.4 Aandachtspunten voor de verschillende routes

B1-route en Onderwijsroute: Mensen kunnen hun motivatie verliezen als een leertraject te snel gaat, maar ook als het te langzaam gaat. Maatwerk houdt in: aansluiten bij de leerdoelen van individuele inburgeraars, maar ook aansluiten bij hun leertempo en leerstijl.

Veel inburgeraars zijn gewend aan onderwijs dat op reproductie gericht is (nazeggen, nadoen) en soms verwachten ze dat hier ook te vinden. Het is belangrijk om hierover in gesprek te gaan, niet in normatieve termen (goed of fout) maar door uit te leggen wat vervolgonderwijs en ook de werkvloer van mensen vraagt. Openheid is cruciaal, evenals geleidelijkheid.

Z-route: Deelnemers in de Z-route hebben veelal beperkte ervaring met leren op school. Juist bij mensen in de Z-route, is aandacht voor ‘leren leren’ in de inburgering belangrijk. Het vergroot niet alleen de vaardigheid in taalleren maar ook het zelfvertrouwen van de inburgeraars - en daarmee de motivatie. Het draagt er bovendien aan bij dat de deelnemers ook na afronding van het inburgeringstraject zelfstandig met taalleren kunnen doorgaan.

Inhoud