Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Gespreksvoering

Laatste update: 01 juni 2019

4 Confronteren

4.4 Lastige onderwerpen en situaties

Ten slotte geven we tips voor lastige situaties of netelige onderwerpen bij confrontaties.

Een klant heeft het over zelfmoord

Sommige klanten laten nadrukkelijk merken dat ze over zelfmoord denken. Zelfmoord ter sprake brengen is niet uitzonderlijk, maar door het te benadrukken vragen klanten om aandacht of geven ze een noodsignaal af.

Niet doen
  • het probleem negeren (‘We hebben het allemaal wel eens moeilijk.’) of afkappen (‘Zullen we het er niet meer over hebben?’)
Wel doen
  • het signaal serieus nemen en aandachtig luisteren Vraag of de klant al onder behandeling is. Zo ja, verwijs naar de behandelaar. Zo nee, suggereer de klant naar de huisarts te gaan.

Een klant heeft een slechte persoonlijke hygiëne

Een klant ziet er onverzorgd uit (smerige kleren, onverzorgd gebit) of ruikt onfris.

Niet doen
  • de confrontatie vermijden
  • indirect confronteren (‘Zou u de volgende keer niet even in de spiegel kijken voordat u naar buiten gaat?’)
  • verwijten maken (‘U snapt toch wel dat u zo niet naar een werkgever kunt gaan?’)
Wel doen
  • de regels voor feedback gebruiken
  • duidelijk maken wat je ziet en wat de consequenties daarvan zijn (‘Ik zie vlekken op uw overhemd. Als u dit ook zou dragen op uw sollicitatiegesprek zou u geen goede indruk maken.’)

Een klant heeft (psychische of lichamelijke) klachten

Een klant vertelt dat hij gezondheidsklachten heeft en daarom niet aan de verplichtingen van de uitkering kan voldoen.

Niet doen
  • te voorzichtig zijn, geen vragen durven stellen
  • forceren (‘Of u nu klachten hebt of niet, u gaat gewoon aan het werk.’)
Wel doen
  • goed zicht krijgen op het arbeidsvermogen van de klant (eventueel met advies van externe partijen zoals behandelaars)
  • op je basishouding letten; bij deze klanten is dat extra belangrijk

Voor praktische adviezen over hoe je met deze problematiek in gesprekken kunt omgaan zie de Werkwijzer Psychische aandoeningen en lichte verstandelijke beperkingen van Divosa.

Je moet iets doen waar je niet achter staat

Je moet bijvoorbeeld een klant aanmelden voor een traject waar je zelf niet enthousiast over bent. Of je moet een tegenprestatie eisen van je klant terwijl je dat in dit geval niet belangrijk vindt.

Niet doen
  • laten merken dat je een onwillige uitvoerder bent (‘Ik vind het ook niet geweldig, maar u gaat dat traject doen, het moet van mijn baas.’)
Wel doen
  • nagaan hoe je kunt aansluiten bij het hoogst haalbare niveau van motivatie van je klant

In zo’n geval is het ook aan te raden om hierover in gesprek te gaan met je leidinggevende of in een werkoverleg.

Een klant verschuilt zich achter religieuze bezwaren

Een klant gebruikt zijn religieuze overtuiging als reden om te weigeren naar bepaalde banen te solliciteren, bijvoorbeeld een baan waarbij de gewenste bedrijfskleding niet strookt met zijn religieuze kledingvoorschriften of werk dat hem verhindert op de gewenste tijden te bidden of om op zondag vrij te zijn.

Niet doen
  • in discussie gaan over zijn rechten
  • proberen de klant te overtuigen om zijn principes te versoepelen
  • direct naar sancties grijpen, zonder de klant eerst te vragen naar mogelijke oplossingen
Wel doen
  • mild confronteren: vraag hoe de klant denkt dit probleem op te lossen
  • duidelijk maken dat je verwacht dat hij actief op zoek gaat naar werk

Een klant is gemotiveerd, maar heeft weinig perspectief

Sommige klanten zijn zeer gemotiveerd om te gaan werken, terwijl hun perspectieven op werk ronduit slecht zijn.

Niet doen
  • om de hete brij heen draaien (‘Het is voor iedereen moeilijk in deze arbeidsmarkt.’)
  • de klant aan het lijntje houden (‘Misschien zijn er volgende week meer vacatures.’)
Wel doen
  • eerlijk zijn en benoemen wat volgens jou de mogelijkheden zijn en ook zeggen dat jij het mis kunt hebben
  • de aandacht verleggen naar wat wel mogelijk is voor de klant en nagaan hoe je dat het beste kunt laten aansluiten bij zijn autonome motivatie