Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Gespreksvoering

Laatste update: 01 juni 2019

4 Confronteren

4.1 Voor- en nadelen van confronteren

Confronteren heeft voor- en nadelen. Daarmee moet je rekening houden bij je gespreksvoering.

Confronteren is op de lange termijn beter dan niet confronteren

Professionals hebben de ervaring dat pappen en nathouden vaak slechter uitpakt dan een goede confrontatie wanneer de klant niet doet wat van hem verwacht kan worden. Een confrontatie kan er weliswaar voor zorgen dat de relatie op kortere termijn (iets) verslechtert, maar op langere termijn zorgt het in veel gevallen voor een betere verstandhouding.

  Korte termijn Lange termijn
Wel confronteren negatief effect op de relatie (even niet meer aardig) positief effect op de relatie (het was goed/nodig)
Niet confronteren geen effect op de relatie (zoete lieve vrede) negatief effect op de relatie (blijven aanmodderen of pamperen)

Confronteren versterkt zelfsturing

Klanten beslissen zelf hoe ze op een confrontatie reageren: door hun gedrag aan te passen of erin te volharden. Daarom ondermijnt een confrontatie de zelfsturing niet, maar versterkt die juist. De confrontatie vergroot de kennis en het inzicht waarmee klanten betere keuzes maken. Als je klanten confronteert met de consequenties van hun gedrag (bijvoorbeeld een verplichte tegenprestatie weigeren) dan beslissen ze zelf wat ze daarmee willen doen: voldoen aan de verplichting of een sanctie krijgen.

Misvattingen over confronteren

 
Een confrontatie ondermijnt de vertrouwensband

De vertrouwensband lijdt onder een respectloze confrontatie. Maar bij een confrontatie vanuit een goede intentie is de verslechtering van de relatie tijdelijk.

 
Confrontaties kun je beter uit de weg gaan

Omdat confrontaties lastig zijn, vermijden professionals ze vaak. Maar je neemt je klant niet serieus als je verschillen in inzicht over bijvoorbeeld inzet en houding niet ter sprake brengt. Bovendien kan een confrontatie vanuit een goede intentie voor een doorbraak zorgen. De manier waarop je confronteert is wel van belang.

 
Confrontaties zijn altijd hard

Hoe harder de confrontatie, hoe sterker de tegenreactie. Daarom kun je het beste beginnen met milde confrontaties. Vaak volstaan die al en anders kun je de confrontaties intensiveren.

Confronteren kan ongewenst gedrag versterken

Een klant confronteren met zijn ongewenste gedrag of zijn ideeën lijkt soms geen effect te hebben of het ongewenste gedrag zelfs te versterken. Ook kan de relatie door een confrontatie verslechteren. Er zijn twee psychologische principes die ervoor zorgen dat een confrontatie vaak het tegengestelde effect heeft:

 
Het actie-reactieprincipe

Gedrag roept gedrag op: aanvallend gedrag leidt tot verdediging (‘Ja, maar daar kan ik niets aan doen.’, ‘Ja, maar dat wist ik niet.’) of een tegenaanval (‘Ja, maar jij hebt helemaal niets voor me gedaan.’, ‘Jij kunt me helemaal niets maken.’, ‘Ik ga een klacht tegen je indienen.’). Al snel ontstaat er een negatieve spiraal van steeds sterkere aanvallen.

 
Psychologische weerstand

Een confrontatie kan ook psychologische weerstand oproepen, omdat iemand het idee heeft dat zijn persoonlijke autonomie in het gedrang komt. Hij zal dan zijn vrijheid sterker gaan verdedigen omdat hij zelf wil bepalen wat hij doet.

Door dit soort mechanismen kunnen professionals concluderen dat een confrontatie niet werkt. Maar dat geldt vooral voor aanvallende, dwingende confrontaties. Hoe harder je iemand confronteert met zijn ongewenste of niet-effectieve gedrag, hoe meer verzet het oproept (1). Veel confrontaties zijn onnodig hard. Maar wanneer je een confrontatie op de goede manier inzet is die wel degelijk effectief. Blijf jezelf elke keer als je een confrontatie overweegt afvragen waarom je dat zou doen:

 

Waarom confronteer ik nu?

Waarom?

Wat is het doel van je confrontatie? Wat wil je de klant duidelijk maken?

Confronteer?

Is confronteren de enige mogelijkheid om je doel te bereiken? Kan de klant ook op een andere manier deze kennis, dit inzicht krijgen?

Ik?

Moet ik dit doen of iemand anders?

Nu?

Moet ik nu confronteren? Kijk in de checklist confronteren in bijlage 1 of aan alle voorwaarden voor een effectieve confrontatie is voldaan.

  1. Miller, W. R., Benefield, R. G., & Tonigan, J. S. (1993). Enhancing motivation for change in problem drinking: A controlled comparison of two therapist styles. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61(3), 455.