Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Gespreksvoering

Laatste update: 01 juni 2019

1 Het gesprek

1.1 Voorbereiding: doel en stijl bepalen

In een gesprek stel jij als professional veel vragen. Maar voordat je een gesprek ingaat vraag je jezelf af wat het doel van het gesprek is. Doelen van een gesprek zijn bijvoorbeeld: nagaan of de klant alle benodigde stukken voor een aanvraag heeft, informeren hoe het vrijwilligerswerk verloopt, de klant beter leren kennen, uitleggen wat iemands rechten en plichten zijn of samen een participatiedoel bepalen. Het doel van het gesprek bepaalt welke communicatiestijl je gebruikt: sturend, gidsend of volgend.

  • Bij een sturende stijl bepaal jij het gesprek en geef je duidelijke instructies en opdrachten (‘Ik weet de oplossing voor je probleem.’).
  • Bij een gidsende stijl luister je, reik je suggesties aan en bepaal je het gesprek samen met de klant (‘Ik help je een oplossing te vinden.’).
  • Bij een volgende stijl laat je de klant het gesprek bepalen; jij luistert vooral (‘Ik begrijp wat je probleem is.’).

Een te sturende stijl is minder effectief

Uit een Engels onderzoek naar gespreksvoering onder professionals die klanten met een uitkering naar werk begeleiden bleek dat de gespreksstijl veel invloed heeft. De onderzoekers legden 180 gesprekken vast op video en analyseerden die (2). Sommige professionals werkten (werk)procesgestuurd en directief. Ze volgden de stappen in hun werkproces op en probeerden hier zo min mogelijk van af te wijken. Ze lazen bijvoorbeeld vragen op van een computerscherm en voerden de informatie in zonder dat duidelijk was voor de klant wat er gebeurde. Anderen werkten klantgestuurd. Ze stelden meer open vragen en probeerden een duidelijk beeld te krijgen van zaken als de privésituatie en werkervaring van de klant. Het bleek dat een te directieve houding de gesprekken minder effectief maakte.

De drie stijlen hebben allemaal voor- en nadelen. De context bepaalt welke stijl op dat moment het meest effectief is. Ervaren professionals weten wanneer ze de ene communicatiestijl moeten inzetten of beter kunnen overschakelen op een andere stijl.

Het voorbereidingsblad klantgesprek van Divosa helpt je om je gesprek voor te bereiden.