Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking briefadressen en het voorkomen van dakloosheid

Laatste update:

3 Proces van aanvraag en besluit

Introductie

Als je ineens zo op jezelf bent aangewezen, mensen wat een papierwerk is dat. Ik moest een uitkering aanvragen, studiefinanciering. Dingen regelen met je werk, je inschrijven voor dit, voor dat, hulp zoeken, naar de huisarts. En eigenlijk kan dat alleen maar na het briefadres. En dat was echt onwijs gedoe. Je moet bewijzen dat je regiobinding hebt, allemaal papierwerk. (1) Daarna moet je al die dingen nog aanvragen. Ze zeggen dan dat je uitkering pas komt als je een adres hebt, maar je moet het toch al meteen aanvragen, anders krijg je het niet met terugwerkende kracht. Als je alles moet invullen, bewijzen aanleveren, dat is echt te veel. Je moet elke dag overal en nergens heen, hoe houd je al die papieren bij elkaar als je al die papieren kwijt bent en die papieren liggen allemaal ergens anders, of ze zijn weg.
En dan de angst als je buiten slaapt. Bij mij in de gemeente wilden ze dan weten onder welke boom in welk park op welke dag. Ik was doodsbang dat ze dan ’s nachts kwamen kijken en me dan een boete geven. Mensen waar je dan woont zijn bang voor deurwaarders. Heel veel dingen waar je bang voor bent. Heel veel obstakels op de weg.

- Linda, 21 jaar tijdens een interview voor dit onderzoek (naam gefingeerd)

Wanneer duidelijk is met welke partners de gemeente samenwerkt, en wie daarin welke rol vervult, is de volgende stap het inrichten van het aanvraagproces. Gemeenten kunnen onderling sterk verschillen in de inrichting van het aanvraagproces. Deze verschillen hangen vaak ook samen met de capaciteit en grootte van een gemeente. De belangrijkste stappen die onderdeel uitmaken van het aanvraagproces: 

  1. Bekend worden met de aanvrager/adresloze inwoner
  2. Informatie uitvragen
  3. Beoordeling van de aanvraag
  4. Verstrekken van een briefadres
  5. Contact na besluit over briefadres
  6. Heronderzoek en/of uitschrijven

De volgende paragrafen beschrijven welke afwegingen gemeenten maken in deze stappen, en hoe ze daarbij de samenwerking zoeken met partners.

Basisdocumenten

  • Voor een feitelijke beschrijving van de beoordeling van aanvragen, verwijzen wij naar de circulaire van het ministerie van BZK
  • Het ministerie stelde daarnaast eerder een stappenplan op met praktische informatie over het verstrekken van briefadressen.
  • Op de website van de RvIG is daarnaast een Q&A te vinden waarin op enkele veel gestelde vragen wordt ingegaan.

Voetnoten

  1. De hier genoemde ervaring waarbij de inwoner moet bewijzen dat er regiobinding is als toegangseis voor maatschappelijke opvang, is in strijd met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), die de landelijke toegang tot opvang borgt.