Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontwikkelingen in de vroegsignalering: hoe kijken gemeenten hier tegenaan?

Laatste update: 13 november 2023

Evaluatie 2,5 jaar na introductie vroegsignalering binnen Wgs

Doorgaan met vroegsignalering om het goed te verankeren

In een open vraag evaluatievraag, komen positieve geluiden over de vroegsignalering naar voren. Men vindt dat de vroegsignalering goed op weg is. Ze zien het als een belangrijk middel in de preventie.

Mijn collega's die meer gericht zijn op de schuldhulpverlening, budgetbeheer, bewindvoering zijn er ook blij mee omdat het hun meer tijd geeft om regelingen uit te voeren + ondersteunend te zijn aan klanten. Voor hen geen crisissignalen meer. In onze gemeente hebben we al best een paar schrijnende situaties eerder kunnen benaderen vanuit de Vroegsignalering waardoor de scherpe kantjes van de crisis zijn afgehaald.

Niet alleen betalingsproblemen komen zo eerder in beeld, ook signalen op andere leefdomeinen van een huishouden, denk aan verslavingsproblematiek, psychische problemen, opvoedkundige vraagstukken.

Wat ik vooral zou willen meegeven is dat ik hoop dat er breed naar de opbrengst van vroegsignalering wordt gekeken. Bijvoorbeeld de oudere man, die de huur niet heeft betaald, omdat zijn zoon die altijd betaald heeft. Zijn zoon betaalt het nu niet, wat is er gebeurd, gaat dat goedkomen? Dat gaat niet over betalingsachterstanden en schulden, maar is wel degelijk relevant om als consulent even in contact te blijven. Of de depressieve moeder, wiens kinderen van 13 en 14 alle zorgtaken over hebben genomen, na een suïcidepoging en blijkbaar energierekening niet betaalden. Er was geld genoeg, daar gaat het dan dus niet om. Dat is ook de ‘winst’ van vroegsignalering.”

Diverse gemeenten adviseren dan ook om door te gaan met de vroegsignalering: 'Geef het de tijd om geworteld te raken.' Daarbij benoemt ook iemand dat het nu meer bekendheid krijgt en dat helpend is hoe er op wordt gereageerd.

Vroegsignalering is een goed instrument om vroeg betalingsachterstanden te signaleren. Er is niet altijd direct resultaat, maar het heeft wel invloed op de actie die mensen zelf ondernemen bij een betalingsachterstand. Ook helpt het bij de bekendheid van dienstverlening.

Daarbij is men ook kritisch over de verwachtingen ten aanzien van vroegsignalering. Die zijn soms te hoog. Zoals iemand aangeeft: 'Degene op wie de vroegsignalering betrekking heeft, is vrij om te bepalen of hij hulp aanvaardt.'