Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontwikkelingen in de vroegsignalering: hoe kijken gemeenten hier tegenaan?

Laatste update: 13 november 2023

Evaluatie 2,5 jaar na introductie vroegsignalering binnen Wgs

Verscheidenheid in ervaren knelpunten

We hebben de gemeenten expliciet gevraagd of en welke knelpunten zij ervaren binnen de vroegsignalering. Hierbij konden ze maximaal drie punten benoemen. Drie procent ervaart geen enkel knelpunt. Veruit de meeste knelpunten noemen het gemaximeerde aantal van drie (87% van hen). Daarbij is er niet één knelpunt dat er met kop en schouders bovenuit steekt.

De vijf meest genoemde aspecten die gemeenten lastig vinden binnen de vroegsignalering, zijn:

  • dat er eindeleveringssignalen van energiemaatschappijen zijn zonder voorafgaand vroegsignaal;
  • dat sommige signalen steeds terugkomen, terwijl eerdere contactpogingen niets opleveren;
  • de beschikbaarheid van telefoonnummers en/of emailadressen om een inwoner te bereiken;
  • de terugkoppeling richting vastelastenpartners;
  • de mogelijkheden om informatie op te vragen en/of te delen met andere hulpverlening binnen de gemeente zelf.

Als aanvulling op het punt van de terugkoppeling richting vastelastenpartners, wordt ook genoemd dat er soms helemaal geen terugkoppeling is: 'Binnen Ris Matching is er geen mogelijkheid tot terugkoppeling aan de melders. Dit is voor alle partijen een groot gemis. Niet elke gemeente heeft budget om ook de module RIS Vroegsignalering aan te schaffen.'

Andere punten die gemeenten noemen:

  • De kwaliteit van de aangeleverde signalen: de achterstanden kloppen niet, zijn niet compleet of actueel.
  • Er is onbekendheid met de (betalings)afspraken tussen vastelastenpartner en inwoner.
  • Er is onduidelijkheid over wat privacy/AVG-technisch wel en niet mag.
  • De maximale bewaartermijn van zes maanden.