Overslaan en naar de inhoud gaan

Verslagen Inspiratielab on tour

Laatste update: 02 november 2020

Gemeente Alphen aan den Rijn Een op preventie gerichte actieve samenwerking tussen de gemeente en UWV: hoe doe je dat?

Elk jaar stromen er na afloop van hun WW-periode ongeveer 17.000 mensen door naar de bijstand. Tijdens hun WW hadden ze contact met het UWV, daarna is dat dat de gemeente. Behalve in Alphen aan den Rijn, waar de gemeente en UWV al jaren actief samenwerken om samen op te trekken en om burgers al eerder de bredere ondersteuning van de gemeente aan te kunnen bieden. Tijdens het Inspiratielab on Tour op 5 september, vertelden ze over hun aanpak en de bijkomende voordelen.

In het kort

  • Zorg voor een UWV-loket in het gemeentehuis.
  • Maak dienstverlening richting uitkeringsgerechtigden integraal om te zorgen voor overzicht en duidelijkheid.
  • Zelf aan de slag: download de toolkit en kijk wat je nog meer kunt doen.

Achtergrond

Als je in de WW komt, krijg je nog maar 70% van je laatstverdiende loon. Dat is een flinke teruggang in inkomen. Plus: je zit thuis en er zijn misschien redenen waarom je werkloos bent geworden (taalproblemen, psychische nood, zorgvragen, gezinsgerelateerde zaken) die ook belemmeringen zijn om weer aan het werk te gaan. Het UWV richt zich op re-integratie richting werk, en verstrekt inkomen (de WW), maar is niet domeinoverstijgend. Gemeenten zijn dit wel.

In Alphen aan den Rijn hebben ze daar een oplossing voor. Door een samenwerking tussen gemeente en UWV is de klant al vanaf het begin in beeld. Zo kunnen eventuele vragen bij uitkeringsgerechtigden zo vroeg mogelijk worden opgepakt, zodat mensen stabiliseren en zo snel mogelijk richting werk kunnen.

UWV-loket in gemeentehuis

De UWV en gemeente in Alphen werken al een aantal jaren samen. Zo spreekt UWV klanten op locatie in het gemeentehuis van Alphen. Op het serviceplein zitten alle diensten in het gemeentelijk sociaal domein een bureautje van elkaar vandaan. Letterlijk ontschot dus.

Zorg voor integrale dienstverlening

UWV-personeel op locatie in het gemeentehuis is getraind om een brede klantfoto (een klantprofiel) te maken en te kijken welke hulp (van de gemeente) iemand nog meer nodig heeft om volwaardig te kunnen deelnemen aan de samenleving. Mocht iemand ook behoefte hebben aan ondersteuning vanuit de gemeente – bijvoorbeeld een inkomenscheck, taaltraining, of een training in digitale vaardigheden – kan die meteen bij het serviceplein worden aangeboden.

Een opmerkelijke slimmigheid aan die aanpak is dat daarmee restricties vanuit de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg) worden omzeild. De gemeente mag volgens de privacywetgeving de kaartenbak van het UWV namelijk niet gebruiken en vice versa. Op deze manier kunnen UWV-klanten echter wél vroegtijdig de weg vinden naar de gemeentelijke dienstverlening.

Zelf aan de slag: download de toolkit

Als gemeente of UWV kun je zelf ook aan de slag om de samenwerking tussen gemeente en UWV vorm te geven. Bekijk in de toolkit op www.samenvoordeklant.nl welke materialen en mogelijkheden er zijn en kijk wat jij kunt doen.