Overslaan en naar de inhoud gaan

Verslagen Inspiratielab on tour

Laatste update: 02 november 2020

Gemeente Maastricht Integraler werken

Hoe zorgen we ervoor dat burgers weten bij wie ze terecht kunnen met vragen over werk en inkomen? Hoe zorgen we ervoor dat ze niet van het kastje naar de muur gestuurd worden? Over die vragen bogen het ministerie van SZW, gemeenten, SVB, DUO en andere ketenpartners zich op het Inspiratielab on Tour in Maastricht. Ze lieten zich inspireren door de aanpak van Sociale Zaken Maastricht Heuvelland om te ontkokeren. En ze bedachten manieren om zelf integraler te gaan werken.

In het kort

  • Zorg ervoor dat burgers met al hun vragen over werk en inkomen terechtkunnen op één (fysieke) locatie.
  • Creëer meer kansen op werk door regionale samenwerking.
  • Werk samen met ketenpartners om mensen die waarschijnlijk een beroep gaan doen op de bijstand vroegtijdig zelfredzamer te maken.

Achtergrond

Dienstverlening aan burgers is sterk verkokerd. Gemeentelijke afdelingen en ketenpartners lijken elkaar maar heel moeizaam te vinden bij vragen rondom werk en inkomen van burgers. Vanuit de burger is dit moeilijk te begrijpen: ‘Het is toch allemaal overheid? Waarom wordt mijn vraag dan opgeknipt en door verschillende instanties opgepakt?’ Samenwerking kan de dienstverlening aan de burger aanzienlijk verbeteren. Maastricht startte en omarmde daarom initiatieven waarin verschillende overheden hun dienstverlening samen afstemmen op wat de burger nodig heeft.

Bereid mensen voor op meedoen op de arbeidsmarkt

Ketenpartners die zien aankomen dat iemand een beroep op de Participatiewet gaat doen, kunnen dat delen met gemeenten. Zo nodigde SVB in Maastricht mensen met een ANW-uitkering uit om met de gemeente in gesprek te gaan over hun toekomstperspectief als de uitkering over enkele jaren stopt. Sommigen van hen begonnen daardoor al vroeg met een opleiding of taallessen. Dat betekent dat ze eerder zelf hun inkomen kunnen verdienen.

Eén deelneemster begon aan een leer-werktraject op de dag dat haar dochter 18 werd.

Breng alle hulp rond werk & inkomen onder één dak bij de gemeente

Houd met ketenpartners regelmatig spreekuren op het werkplein van de gemeente en organiseer hotlines naar instanties die niet ter plekke zijn. In Maastricht zijn SVB, UWV, DUO en Het Juridisch Loket elke maandag op het werkplein te vinden. Daardoor kunnen deelnemende instanties mensen direct doorgeleiden naar iemand die ze meteen kan informeren of helpen. Een tip uit de zaal: leg verbinding met onafhankelijke cliëntondersteuning. Gemeenten kunnen daar geld voor krijgen.

Werk samen aan perspectief op werk

Bundel krachten met gemeenten, WSP’s, UWV, onderwijs en andere organisaties om meer mensen die geen aansluiting vinden op de arbeidsmarkt sneller en effectiever te bemiddelen. Probeer daarbij bestaande initiatieven te benutten, intensiveren en verbinden. In Zuid-Limburg worden alle werkfitte kandidaten (de bovenkant van gemeentelijke bestanden en de onderkant van het UWV-bestand) gezamenlijk bemiddeld door medewerkers van alle sociale diensten en UWV. Ze kunnen elkaars re-integratiemiddelen en scholing inzetten. In de backoffice zijn de klantbestanden samengevoegd tot één bestand waar werkgevers en WSP’s in de regio in kunnen zoeken zodat er meer matches mogelijk worden.

Zelf aan de slag

De deelnemers aan het Inspiratielab hebben, geïnspireerd door de voorbeelden van Maastricht-Heuvelland, ook de nodige ideeën om dienstverlening te ontkokeren. Er is veel enthousiasme voor het idee van een burgerservicepunt: een fysieke plek waar burgers met al hun vragen over werk en inkomen terechtkunnen. Heeft een burger bijvoorbeeld een inkomensvoorziening nodig, dan moet het burgerservicepunt deze snel kunnen toekennen. De afzonderlijke overheidsinstanties kunnen dan achter de schermen vaststellen op welke voorziening er recht is, en deze met elkaar verrekenen.

Er zijn al gemeenten die – als voorloper hierop - experimenteren met een lifecoach of klantregisseur. Deze vaste contactpersoon is voor de burger de toegang tot antwoorden over werk en inkomen. Als de klantregisseur het antwoord op een vraag niet weet, gaat hij te rade bij gespecialiseerde collega’s binnen de gemeente of bij ketenpartners. De klantregisseur geeft deze informatie vervolgens aan de burger door. Voorwaarde is dan wel dat er hotlines komen naar medewerkers bij ketenpartners (namen, rugnummers en contactgegevens).

Het ministerie stelt daarop voor om een landelijke kennisbank sociale domein in te richten, waar professionals toegang hebben tot de lokale sociale kaart, inclusief namen en telefoonnummers van betrokken medewerkers bij alle ketenpartners.