Overslaan en naar de inhoud gaan

Verslagen Inspiratielab on tour

Laatste update: 02 november 2020

Gemeente Helmond Hoe kunnen we onnodige drempels in de uitkeringsaanvraag wegnemen?

Hoe kunnen we onnodige drempels in de uitkeringsaanvraag wegnemen? Die vraag stond centraal bij het tweede Inspiratielab On Tour waarbij we met ketenpartners en professionals van gemeenten en UWV een bezoek brachten aan de gemeente Helmond. Senzer, werkbedrijf voor de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel, en ISD IJsselgemeenten deelden er hun aanpak.

In het kort

  • Zorg voor een digitaal aanvraagformulier.
  • Maak slimme koppelingen met bijvoorbeeld Suwinet.
  • Beperk de uitvraag van gegevens. Veel gegevens heb je al in huis.

Achtergrond

Het aanvragen van een uitkering is voor veel mensen een tijdrovend proces. De hoeveelheid in te vullen formulieren en aan te leveren bewijsstukken maken het daarbij ook niet bepaald gemakkelijk. Ook voor de gemeente is het een tijdrovend proces. Al die tijd moet de klant financieel zien te overbruggen, terwijl zijn vaste lasten doorlopen.

Senzer en IIsselgemeenten lieten de oude werkwijze los en kozen als vertrekpunt: de snelste weg naar werk is het wegnemen van financiële onzekerheid.

Maak slimme koppelingen

Met een digitaal aanvraagformulier hebben ze de afhandelingstermijn en de administratieve belasting weten terug te brengen. Door slimme koppelingen met bijvoorbeeld Suwinet, BRP en DUO zijn veel gegevens al beschikbaar en hoeven ze niet uitgevraagd te worden. Op die manier is er meer tijd voor het persoonlijk contact met de klant na de digitale aanvraag.

Beperk uitvraag gegevens

De belangrijkste conclusie van de bijeenkomst was unaniem: we vragen nog veel te veel gegevens. Beperk de gegevens bij de aanvraag tot de kern. De klant heeft DigiD nodig om in te loggen, verder zijn alleen een kopie ID-bewijs en bankafschriften nodig. Suwinet met alle achterliggende bronnen heb je in huis, die gegevens hoef je niet op te vragen.

Voor de bankafschriften werd de suggestie gedaan om in landelijk verband te kijken of en hoe PSD2 daarvoor ingezet kan worden. Verbazend maar hoopgevend is ook dat het deze twee organisaties is gelukt om de leveranciers deze oplossing te laten bouwen. 'Dat kan niet' is dus geen optie meer.