Overslaan en naar de inhoud gaan

Verslagen Inspiratielab on tour

Laatste update: 02 november 2020

Gemeente Amersfoort Hoe maken we het makkelijker om parttime te werken in de bijstand?

Hoe maken we het makkelijker om parttime te werken in de bijstand? Die vraag stond centraal bij het derde Inspiratielab On Tour. Professionals van gemeenten, UWV en andere ketenpartners spraken over de ervaringen van de gemeente Amersfoort met persoonlijke gesprekken als iemand begint met parttime werk. Ook gingen ze op zoek naar meer verbeteringen.

In het kort

  • Bied een persoonlijk inkomstengesprek.
  • Benader mensen positief.
  • Denk met de klant mee. Bijvoorbeeld door zo snel mogelijk uit te betalen.

Achtergrond

Wanneer klanten vanuit de bijstand gaan werken, maar niet genoeg verdienen om uit de uitkering te komen, wordt hun inkomenssituatie ingewikkeld. Waar ze vroeger konden rekenen op de uitkering aan het eind van de maand, krijgen ze hun aanvullende uitkering nu vaak pas laat: nadat ze een loonstrookje hebben ingeleverd en hun inkomsten verrekend zijn. Dat kan tot problemen leiden als ze dat geld eerder nodig hebben om vaste lasten te betalen. Soms worden inkomsten achteraf verrekend of wordt er een schatting van de inkomsten gemaakt, waardoor klanten aan het eind van de uitkering of baan te maken krijgen met vorderingen. Ook dat geeft veel gedoe en stress.

De gemeente Amersfoort zoekt de oplossing in een persoonlijk gesprek als iemand begint met parttime werk en eenvoud.

Bied een persoonlijk inkomstengesprek

Veel problemen zijn te voorkomen met een face-to-face inkomstengesprek zodra bekend is dat iemand parttime gaat werken. Vertel daarin wat er van de klant wordt verwacht en leg uit hoe en wanneer de gemeente het loon verrekent met de uitkering. In het gesprek kun je nagaan of de klant te maken krijgt met een inkomensgat. De gemeente kan dan eventueel een overbruggingspremie bieden om de overgang naar het nieuwe financiële ritme te versoepelen. Vaak is dat niet eens nodig als klanten weten wat er gaat gebeuren en daar rekening mee kunnen houden. Vooraf weten wat er gaat gebeuren is dus cruciaal. 

Benader de klant positief

Focus niet alleen op de verplichtingen van de klant. Bedenk dat iemand al een stap heeft gezet door parttime aan het werk te gaan. Feliciteer de klant met de baan en vraag hoe je hem kan helpen om aan het werk te blijven.

Denk met de klant mee

Ondersteun de klant door mee te denken en te helpen. In financieel opzicht door zo snel mogelijk te betalen en manieren vinden om het werk lonend te maken binnen iemands hele financiële plaatje, inclusief toeslagen. Maar denk ook aan andere zaken die van belang zijn als iemand gaat werken zoals vervoer naar werk of kinderopvang. Vertel ook wat er gebeurt als de klant met het werk zou stoppen. Geef afspraken en informatie op papier mee, zodat de klant alles later na kan lezen.

Maak het eenvoudig

Inkomstenverrekening is ook voor professionals complex. Het advies van Amersfoort: maak het jezelf en de klant niet te moeilijk en kies voor één verrekeningssysteem, bijvoorbeeld verrekenen in de maand.  Zet daarnaast wel maatwerk in als dat echt nodig is. Benut de financiële expertise van medewerkers van de uitkeringsadministratie door hen ook te betrekken bij het inkomstengesprek. Gemeenten hoeven niet allemaal zelf het wiel uit te vinden. Projectteam Simpel Switchen gaat daarom een Toolkit parttime werk organiseren waar gemeenten handige materialen kunnen delen.