Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 5: Ontzorgen

Laatste update:

5. Pilot Geertruidenberg

Start: ‘Aandacht werkt, dan zie je echt resultaat’

‘Ervaren de deelnemers dit programma als hulp? Ontlasten we ze hiermee? Doen we het goed? Deze vragen leggen we onze klankbordgroep met statushouders voor’, vertelt Esmeralda Stokebrook, beleidsmedewerker van de gemeente Geertruidenberg. De betrokkenheid van de doelgroep kenmerkt de Brabantse pilot, waarin persoonlijke aandacht een belangrijke rol speelt.

‘Het ontzorgen, duaal traject en participatieverklaringstraject willen we tot één geïntegreerd pakket voor de statushouder maken’, licht Stokebrook toe. Het ontzorgen betekent dat de vaste lasten – zoals huur, energie en verzekeringen – vanuit de uitkering op basis van een machtiging van de deelnemers worden betaald. De klantmanager regelt zo nodig ook aanvraag en vergoeding van reiskosten en kinderopvang.

Inrichtingskrediet verhogen

De vier gemeenten hebben daarnaast besloten het inrichtingskrediet te verhogen zodat de vaste lasten van de eerste en tweede maand hieruit kunnen worden betaald. Stokebrook: ‘We laten mensen na zes maanden ook niet zomaar los, we informeren eerst ‘de leveranciers’ zoals de woningbouw en energiebedrijf. We willen afspraken maken dat wanneer er iets misgaat in de betaling, ze eerst met ons contact opnemen.’

Hij wil zo snel mogelijk aan het werk

De gemeenten hebben het afgelopen anderhalf jaar sterk ingezet op een persoonlijke benadering van nieuwkomers. In de gemeenten Drimmelen en Geertruidenberg wordt gewerkt met gespecialiseerde klantmanagers voor vergunninghouders. Hij of zij neemt een brede intake af, waarbij nauw wordt samengewerkt met partners als VluchtelingenWerk, welzijnswerk, woningbouwverenigingen en andere ketenpartners.

Sinds december 2019 wordt na de intake een duaal traject gekozen. Vier dagen per week volgen deelnemers taal- en inburgeringslessen en gaan ze aan het werk. In deze lessen zijn thema’s als zelfredzaamheid en budgetbeheer opgenomen. ‘Het streven is dat betrokken partijen – van taalschool, VluchtelingenWerk tot aan werkbedrijf – lesmateriaal met elkaar gaan delen om zo de lessen goed op elkaar af te stemmen.’

Contact

De klantmanager investeert in het contact met de deelnemers en bezoekt elke week de leslocatie, waar taallessen worden gegeven. Eelke Meijer is klantmanager bij de gemeente Geertruidenberg: ‘We moeten niet vergeten wat vluchtelingen allemaal achter de rug hebben. Ik begeleid nu onder andere een gezin uit Soedan. Deze familie heeft erg veel meegemaakt in het land van herkomst. Ze zijn Nederland zo dankbaar dat zij in hier mogen wonen. Zij willen zo snel mogelijk zelfstandig worden en wat terugdoen.’

Meijer werkt al jaren met de doelgroep en gelooft dat nieuwkomers in Nederland soms meer rust en ruimte nodig hebben om ‘te landen’. ‘Aandacht werkt gewoon, dan zie je echt resultaat. Ik ben erg benaderbaar, ook via WhatsApp bijvoorbeeld. Ik probeer met mensen mee te denken. In de nieuwe wet is daar ruimte voor.’