Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 5: Ontzorgen

Laatste update:

7. Pilot Zoetermeer

Start: Zelfstandig met geld: Zoetermeer zoekt uit wat werkt

‘Er zijn veel mooie producten rondom financiële zelfredzaamheid en veel verschillende aanbieders. Van VluchtelingenWerk, Humanitas tot de Piëzo-methodiek. We gaan voor deze pilot met iedereen in zee’, zegt projectleider Ellen Kremer. ‘We willen uitvinden wat werkt.’

‘We vliegen deze pilot wat anders aan’, stelt Kremer. Zoetermeer en Lansingerland hebben de afgelopen jaren stevig ingezet op een integrale aanpak voor nieuwkomers. Deze wordt uitgevoerd door een dedicated team van gespecialiseerde klantmanagers die beginnen met een brede intake. ‘We proberen al zoveel mogelijk in te spelen op de nieuwe inburgeringswet.’ De klantmanagers weten hoe complex het nieuwe leven in Nederland voor statushouders vaak is.

Verschillende instrumenten

‘Financiële zelfredzaamheid is zo belangrijk. Er zijn hiervoor allerlei geweldige instrumenten ontwikkeld, door verschillende aanbieders. Het klinkt allemaal even mooi. Daarom hebben we besloten al deze verschillende aanpakken in onze pilot mee te nemen.’

Ontzorgen en begeleiden

Uitgangspunt van de pilot is ontzorgen én begeleiden. Dat houdt in dat de eerste zes maanden de vaste lasten als huur, energie en zorgverzekering uit de uitkering worden betaald. Nadat het ontzorgen is geregeld, komen de verschillende aanbieders voor de begeleiding in beeld. Ze gaan met een groep nieuwkomers aan het werk op weg naar financiële redzaamheid.

Aanbieders vergelijken

Lansingerland werkt in de pilot met PLANgroep, vertelt beleidsadviseur Jeroen Boerman. ‘Zij hebben de vijftien deelnemers in Lansingerland verdeeld over twee groepen. Die groepen volgen de budgetcursus ‘Een goede start’.’ De consulenten van de gemeente nodigen vervolgens alle deelnemers uit voor een individueel gesprek. ‘Ze nemen de informatie van de training nog eens door en bespreken ook de persoonlijke situatie van de deelnemers.’

In Zoetermeer wordt met vier andere aanbieders gewerkt. ‘Dat vraagt organisatorisch nogal wat’, beaamt Kremer. ‘Hoe vergelijken we deze aanbieders? Hoe meten we na afloop het resultaat? Dat zijn we nu aan het uitzoeken.’ De verschillen tussen de aanbieders zijn groot. We hebben het over een maatjesaanpak van Humanitas of een hele methodische aanpak van een andere aanbieder. Of de groepsactiviteiten van EuroWijzer van VluchtelingenWerk. De ene aanbieder zet tolken in, de ander niet. Ik ben erg benieuwd naar de uitwerking in de praktijk.’

Alle deelnemers aan de pilot volgen ook een training bij de Werkacademie, niet gericht op geldzaken, maar op werk.

Jonge vluchtelingen krijgen soms studiefinanciering, hoe doen we dat met ontzorgen?

Diverse doelgroep

De doelgroep is erg divers. ‘We hebben in Zoetermeer bijvoorbeeld een grote groep alleenstaande minderjarige vluchtelingen. Velen worden nu achttien en lopen vast met hun financiën. Voor deze doelgroep is het van belang om op eigen benen te staan, maar dan moeten ze wel hun geldzaken kunnen regelen. We kijken in deze pilot hoe we hen kunnen helpen.’

Kremer is benieuwd naar digitale instrumenten die andere gemeenten inzetten om financiële zelfredzaamheid te bevorderen. ‘Ik hoorde al van het Schuldenlab in Den Haag. Het is belangrijk om alle oplossingen en ervaringen met ontzorgen te delen.’