Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 5: Ontzorgen

Laatste update:

6. Pilot Hendrik-Ido-Ambacht

Start: ‘Uitleg over geldzaken in eigen taal is cruciaal’

Met weekgeld, intensieve begeleiding van een budgetcoach van VluchtelingenWerk en groepstrainingen moeten schulden en bijbehorende stress voorkomen worden. Kirsten van Vuuren, beleidsmedewerker van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, hoopt dat de pilot de eerste stap is richting een budgetloket waar inwoners met financiële vragen terecht kunnen.

De dedicated klantmanagers statushouders van de Sociale Dienst Drechtsteden zien nieuwkomers vaak met financiën worstelen, vertelt Van Vuuren. ‘In de maatschappelijke begeleiding komt dit onderwerp vaak terug. We zijn blij dat we met deze pilot de broodnodige ondersteuning kunnen bieden.’

Welkomprogramma

Alle nieuwkomers in Drechtsteden beginnen – binnen zes weken na huisvesting in de gemeente – met een speciaal welkomsprogramma van vier weken. Dit programma – waarin ze taalles volgen en uitleg krijgen over de Nederlandse samenleving – wordt nu uitgebreid met intensievere financiële educatie. Deelnemers volgen drie dagdelen modules uit de op maat gemaakte cursus 'Omgaan met Geld’, een cursus ontwikkeld door Vluchtelingenwerk en het Nibud.

Regeldag

Op de zogeheten ‘regeldag’ wordt op de sociale dienst ook meteen budgetbeheer ingesteld. Dat houdt in dat alle vaste lasten worden ingehouden van de uitkering. De resterende uitkeringsbedragen worden vervolgens als weekgeld uitbetaald aan de deelnemers. ‘Een geleidelijke overgang vanuit het azc. Wanneer de budgetbeheerder en de budgetcoach de zelfredzaamheid hoger inschat, kan het restbedrag als maandgeld worden gestort. De uitleg over het ontzorgen en over het vervolgprogramma wordt in eigen taal gegeven. ‘In het Arabisch of Tigrinya. Dat is cruciaal. We willen dat mensen echt begrijpen wat we doen en waarom.’

Een vrijwilliger helpt de deelnemer met praktische zaken.

Individuele begeleiding

Na het welkomprogramma begint de individuele begeleiding door de budgetcoach, waarmee de deelnemer al voor het welkomprogramma kennis heeft gemaakt. ‘Een getrainde vrijwilliger van VluchtelingenWerk. Hij of zij begeleidt de deelnemer bij praktische financiële zaken. Deze budgetcoaches vormen een schakel tussen de budgetbeheerder van de sociale dienst en de statushouder. Zonder deze schakel moeten we het niet doen, luidde het advies van de sociale dienst.’

Van Vuuren: ‘We verwachten dat de deelnemers na zes maanden al heel veel kennis hebben opgedaan. Om alle informatie nog eens op te frissen volgt dan het tweede en laatste deel van de groepstraining ‘Omgaan met Geld.’ De budgetbeheerder bekijkt dan samen met de budgetcoach of het ontzorgen kan worden afgerond en bouwt in de volgende maanden de begeleiding af.’

Ontzorgen voortzetten

Wanneer de budgetbeheerder de deelnemer nog onvoldoende in staat acht zelfstandig zijn financiën te beheren, zal het ontzorgen op basis van artikel 57 in de Participatiewet worden voortgezet. De coaches, die veel ervaring hebben met de doelgroep, kijken verder dan de financiële situatie, benadrukt Van Vuuren. ‘Wanneer zij zich zorgen maken over andere problemen binnen de familie, dan nemen ze contact op met de klantmanager of wijkteam.’