Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 2: B1-route

Laatste update:

2. Pilot Almelo

Start: Naar B1 met hulp van de werkvloer in Twente

‘We zoeken voor elke deelnemer een geschikte werkplek die toekomstperspectief biedt. Dit kan ook vrijwilligerswerk zijn, zo hopen we deelnemers naar een hoger taalniveau te tillen’, verduidelijkt projectleider Annette Eggen van de gemeente Almelo. De verwevenheid tussen (vrijwilligers)werk en taal valt op in de Twentse B1-pilot.

De veertig deelnemers, die allemaal geslaagd zijn voor het inburgeringsexamen, volgen een intensief weekvullend programma. Bij de selectie – veel deelnemers zijn persoonlijk benaderd door docenten van ROC van Twente of klantmanagers van de gemeenten – is goed gekeken naar de motivatie van de deelnemers.

Eggen: ‘De nadruk van het programma ligt op taal, met aandacht voor arbeidsmarkt- en loopbaanoriëntatie, sociale vaardigheden, praktijklessen. Al doende leren en spreken, dat is het uitgangspunt.’  Het programma is tot stand gekomen in samenwerking met ROC. Later zijn ook Werkplein Twente, Werkgeversservicepunt en Taalpunt aangehaakt.

Vaardigheden

In de zogenoemde loopbaanoriëntatie-uren ontdekken de deelnemers hun talenten en vaardigheden en worden ze beter voorbereid op werken in Nederland. In het programma is ook aandacht voor maatschappelijke onderwerpen. Van gezondheid, onderwijs en financiën tot Nederlandse gewoonten. Dit aanbod wordt verwerkt in de taal- of loopbaanoriëntatie-uren. De groep kan ook terecht in het open leercentrum van het ROC, waar ze onder begeleiding van onderwijsassistenten huiswerk kunnen maken.

Voor alle deelnemers wordt een geschikte werkplaats met toekomstperspectief gevonden. Een plek die aansluit bij de interesses van de deelnemers. ‘Dit kan ook vrijwilligerswerk zijn’, verduidelijkt Eggen.  Op de werkvloer voeren ze ook taalopdrachten uit. De vorderingen houden deelnemers bij in een ‘taalportfolio’.

Het ROC heeft goede ervaringen met deze manier van al doende leren

Praktijklessen

De groep volgt wekelijks praktijklessen bij het ROC. ‘Techniek, dienstverlening, logistiek. In blokken van tien weken maken ze kennis met verschillende beroepen (wat voor werk is er eigenlijk mogelijk?) en zijn ze ondertussen voortdurend met de taal bezig. Het ROC heeft goede ervaringen met deze manier van al doende leren.’

De docenten van het ROC en klantmanagers houden de voortgang van elke deelnemer goed in de gaten. Eggen is erg benieuwd hoe de pilot uit gaat pakken. ‘We zien dat in het huidige systeem het best lastig is om A2 te halen, we hopen dat deze manier van werken helpt om het taalniveau omhoog te brengen.’